KLEIN // BYARS // KAPOOR //

21. Feb 2013

Af Erik Meistrup
e.meistrup@gmail.com

Tre betydningsfulde kunststjerner kan for første gang opleves samlet i Danmark med værker af franske Yves Klein, amerikanske James Byars og indisk-engelske Anish Kapoor.

Klein
Yves Klein (1928-1962) oplevede som helt ung Middelhavets azurblå tone og tilsvarende himlen over havet som spejling i hinanden. Denne intense oplevelse af sammensmeltning af hav og himmel kan man faktisk opleve på udstillingen i det store gulvværk ”Rent blå pigment” der fylder 800 x 500 cm og består af et lag af IKB-blå pigment på et underlag af sand. Der ligger et ½ ton pigment, og det tog en maskine et døgn at lægge det ud sirligt lag på lag. Dette pigmentværk sætter fokus på den dobbelthed, som også Yves Klein søgte mellem det materielle og det immaterielle eller usynlige, som igen kan opfattes som det åndelige. Vi har både himmel og hav, og sammensmeltningen skaber den intense blå oplevelse og en følelse af noget ophøjet og overjordisk. Blå er jo også en af de afgørende farver i religiøst middelaldermaleri og ikoner – Jomfru Maria er ofte klædt i en blå kappe, der angiver hendes placering som en del af det himmelske.

Byars
James Lee Byars (1932 – 1997) har om sig selv sagt, at han er motiveret af skønhed og ønsker at skabe atmosfære, og at værkerne som livet skal søge at udtrykke dette perfekte.
Denne søgen efter skønhed og perfektionisme er markant til stede på udstillingen med dens kun tre værker – alle i hvid marmor. Det første er ”The Human Figure” (1992) – altså den menneskelige skikkelse – som består af 100 ens Thassos marmorkugler med en diameter på 20 cm. De er lagt ud i en aflang form, så de minder om en gigantisk perlekæde, der henviser til det kvindelige både i sin form (køn) og som et billede af et traditionelt borgerkvindeligt smykke.
Et andet værk er ”Concave Figure”, fem konkave skulpturelle elementer (1994). Værket mimer både menneskekroppen og den mandlige fallos (!), siger katalogteksten. De står yderst elegante, let buede og en lille smule forskellige, men de udgør en samlet helhed. Det sidste værk ”Moon Column” er en konkavt udformet stele, som i sig nærmest ophæver materialets indbygget tyngde.

Kapoor
Anish Kappor (1954) er fortsat levende og aktiv og et kæmpe navn ude i den store verden. Dette er første gang, han manifesterer sig bogstaveligt i Danmark og det med tre kæmpe værker. Det ene ude i den store hal skal nok blive trækplaster med sin kunstkanon ”Shooting in the Corner” (2008-09), der hver time affyrer otte kg vokspatroner op i et hjørne, så der efterhånden vil fremkomme et evigt udskifteligt maleri på væggene om hjørnet. Et værk, der gør det modsatte af Kleins pigmentflade. Hos Kapoor er der action og tilfældig opbyggelse af mørkerøde farveflader. Det er mere livet og døden (den voldsomme af slagsen). Det, der opbygges, bliver så tungt og kompakt, at det snarere er et relief eller en skulptur end et maleri. Når man iagttager, hvad der sker, kan man godt få associationer til, at der skydes med blod, som var det en sang om krig.

ARoS Kunstmuseum
Aros Allé 2, Aarhus
Frem til den 26. maj
Artikel fra: Nr. 02 / 2013 – Feb. / Marts