På det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg Slot, landets største renæssanceanlæg, vises en retrospektiv udstilling af maleren og tidligere musiker Kasper Eistrups værker med skarpt fokus på hans netop udførte portræt af H.K.M. Kronprins Frederik, som museet har erhvervet. Museet har en kunstsamling, som beskriver Danmarks historie via portrætter af konger, adelige og andre betydende personer gennem tiderne samt inventar og bygninger, som giver indblik i magthavernes vilkår og overdådige livsførelse fra midten af 14-hundredtallet og op til dato.
Udstillingen med titlen Fragmentarium viser 85 værker af Kasper Eistrup udført i vidt forskellige teknikker fra oliemaleri, kollager og tryk til installation. Et musikalsk supplement til det store maleri ”The Spider”, som udsmykker Axel Tower og afbilder arkitekten Lene Tranberg og sangerinden Mø, forbinder til hans tidligere virke som forsanger og guitarist i bandet Kashmir. En installation i form af et ottekantet værelse med interaktiv lydkulisse bidrager til kompleksiteten i hans kunstneriske virksomhed. Med en baggrund som musiker er det derfor ikke mærkeligt at musik og lyd indgår som et ikonografisk element i mange af værkerne. Udstillingens titel ”Fragmentarium” henviser til værkernes indhold af flere forskellige elementer og modsætninger, og beskriver relationer og vilkår, som er væsentlige for menneskene og for tilværelsen generelt.
Portrættet af H.K.H. Kronprins Frederik, ”Lancier”, indeholder referencer til kronprinsens dansk/ fransk/australske baggrund, og det tegner samtidig et billede af hans karakter, uhøjtidelige væremåde og moderne livsholdning. Talrige elementer i billedet henviser til hans livsforløb frem til den aktuelle 50-års fødselsdag. Billedet er fremragende, fordi det kan læses i flere betydningslag og den portrætterede genkendes både i udseende og ikke mindst i karakter.
Som for portrættet af kronprinsen gælder det også for de fleste andre billeder, at de skal forstås gennem læsning af de fragmenter, som indgår. Både i billederne og i det ottekantede rum med fyldningsdøre, bag hvilke man gennem lyde forstår, at der foregår forskellige interessante ting, er der alvor såvel som humor samt en invitation til at ”se nærmere på sagerne”.
Udstillingen er yderst interessant, og man bør give sig rigelig tid til at se/opleve hvert enkelt værk i detaljerne, for det hele har en betydning for den fulde forståelse af værket – og af udstillingen som helhed.
Det Nationalhistoriske Museum
Frederiksborg Slot, Hillerød
Frem til 3. marts 2019