Vinterens store særudstilling på Fuglsang Kunstmuseum på Lolland undersøger, hvordan jagt som begreb, udøvelse og natursyn er fremstillet i dansk kunst fra slutningen af 1700-tallet og til i dag. Det er helt vildt!
For netop Fuglsang Kunstmuseum er der mange gode grunde til at lave en udstilling om jagtens motiver i dansk kunst gennem de seneste 250 år. For det første taler emnet ind i en aktuel samfundsdebat om naturoplevelser, fællesskaber og bæredygtighed. For det andet ligger museet i et område, hvor mange går på jagt, og for det tredje har museet en fornem samling og stærke traditioner for at undersøge forholdet mellem menneske og natur. Udstillingen er kurateret af mag.art. i kunsthistorie og museumsinspektør ved museet, Tine Nielsen Fabienke.
-I dag er jagt én af mange fritidsbeskæftigelser og livsstile, hvor mennesket kan granske sin indre natur og søge at forbinde sig med den ydre. Men interessen for jagt kan også have rod i familietraditioner eller venskaber, hunde eller skydning. Eller blot være et led i et netværk i lighed med golf. Ofte er jagtglæden en livslang passion, så jægerne med andre ord er hooked.
-Jagten er som et forstørrelsesglas, der sætter vores forhold til os selv, naturen og dyrene under lup. Med den seneste pandemi, klimakrisen og udfordringerne omkring bæredygtighed er menneskets forhold til naturen igen blevet genstand for en engageret offentlig debat. Jagt er jævnligt et omdiskuteret emne, hvis tilhængere mener, at jagt giver det moderne og ofte naturfremmede menneske en følelse af dyb samhørighed med naturen og dermed også respekt og omsorg for den, fortæller Tine Nielsen Fabienke.
De seneste 250 års kunst med jagt som motiv tager sin begyndelse i 1700-tallets sidste del, hvor det nytteorienterede natursyn udvides med naturen som et personligt frirum, med plads til refleksion og rekreative aktiviteter. I billedkunsten grundlægges det danske landskabsmaleri, og de landskabelige værdier og vildtet får en fremtrædende rolle. I 1800-tallet vinder borgerskabet og industrialiseringen frem, og kunstnerkolonier etableres i såkaldte ”uspolerede” og ”autentiske” egne og miljøer, på afstand af de voksende byer. Der opstår et frit marked for billedkunsten som vare, og ud over at jagtmotiverne er med til at skildre den nye samfundsorden, sker der også en iscenesættelse af kunstnerlivet.
Da det danske, demokratiske velfærdssamfund udviklede sig i forrige århundrede, med lige rettigheder for klasser og køn, udvidede kunstbegrebet sig radikalt og bevægede sig fra klassisk og traditionel billedkunst over i abstrakte og aktivistiske retninger. Her kan de jagtlige motiver opleves i samtidskunsten med elementer af både maleri, skulptur og teaterscenografi.
Udstillingen viser en side af danmarkshistorien, som man normalt ikke hører så meget om. I alt præsenteres 80 kunstværker af 50 kunstnere, blandt andet Jens Juel, Otto Bache, P.S. Krøyer, Johannes Larsen, Nina Saunders, Anette Abrahamsson og Svend-Allan Sørensen. Værkerne skildrer jagtens mennesker, dyr og landskaber på smukke, tankevækkende og humoristiske måder, og de kombineres med kulturhistoriske og naturhistoriske genstande fra jagtens verden. Der er udgivet et rigt illustreret magasin til udstillingen.
Fuglsang Kunstmuseum
Nystedvej 71, Guldborgsund
Frem til 7. januar 2024