Af Tina Møller Larsen
timola@elvercom.dk
Med et kinesisk samfund i rivende udvikling og under en stor forandringsproces er tiden som skabt til den kinesiske samtidskunstner Wang Qingsong. Det kinesiske ver-densnavn er klar med sine kæmpemæssige iscenesatte fotografier på Kunstmuseet KØS i Køge samt med en 400 kvadratmeter stor kunstinstallation.
Med humor, ironi og et kritisk blik stiller Qingsong med stor detalje og farveringdom udfordrende spørgsmål til det eksisterende samfund. Qingsong har bl.a. i sine fotografier sat fokus på det kinesiske skolesystem, hvor stor disciplin og lange skoledage er en del af det kinesiske skolebarns hverdag. Skolesystemet i Kina er også under forandring og under indflydelses fra vesten.
Dette er med stor aktualitet, da 2014 er 200-året for den danske folkeskole, og selve kunstmuseet er en tidligere skole. Den danske skole reformeres for tiden i et ønske om at kunne følge med den globale konkurrence, og i Kina trækkes der på erfaring fra den nordiske skole.
Serien af fotografier viser med kunstnerens iscenesættelse bl.a. de negative konsekvenser af det kinesiske skolesystem og omhandler lærings- og vidensprocessen som undertiden helt kobles af og forfejles i det disciplinære skoleridt. Som en humoristisk kommentar optræder kunstneren selv på sine fotografier omgivet af tusindvis af bøger, formler, slogans, den uundværlige coca cola, en globus og et væld af andre effekter og genstande med symbolsk ladet betydning og med referencer til klassisk kinesisk kunst og vestlig kultur.
I sin arbejdsproces er kunstneren inspireret af det filmiske, og det scenografiske virkemiddel er en stor del af iscenesættelsen. Nøjagtig som en filmscene bygges fotografierne op med skuespillere og statister samt et utal af maleriske effekter og genstande.
Med en kæmpeinstallation på museets tagetage har Qingsong indtaget rummet med et byggemateriale fra det offentlige rum i Kina – rummets vægge er simpelthen pakket ind i det rødblåhvid- stribede presseningsmateriale og fungerer som en metafor for de store ændringer, Kina undergår for tiden. Man kan stille det spørgsmål, om den kinesiske befolkning har fået større eller mindre frihed ? Kunstneren har inddraget en tavle i rummet med 187 forbudssymboler som en del af installationen –nogle af disse er fiktive og udtrykker med en snert af humor noget om den kontrol, der stadig udøves over for borgerne, selv om Mao måske ikke spiller den store rolle i Kina i dag.
Kunstneren, der er født i 1966 i Kina i Daqing Heilongjiang- provinsen, er i dag et verdensnavn inden for kinesisk samtidskunst og har været repræsenteret på Venedig Biennalen og Istanbul Biennalen i 2013 med sine fotografier.
Nørregade 29, Køge
Frem til 3. august