Af Erik Meistrup
meistrup.erik@gmail.com
I foråret annoncerede direktør Er-land Høyersteen et nyt tiltag med ARoS Focus // New Nordic, hvor vi har haft to udstillinger (norsk og dansk), der nærmest er en opvisning i gråt og sort og rette vinkler og efter min mening temmelig uinspirerende og kunstnerisk indadvendt, så derfor er det med fornøjelse, at man går til den nye udstilling med den svenske duo Djurberg & Berg (begge årgang 1978) og deres unikke univers af animation, lys og skulpturer.
Det er klassekunst
Parret er ikke ukendt i en dansk sammenhæng for i 2011 havde Gl. Strand i København den første soloudstilling med dem under titlen: ”Snakes Knows it’s Yoga”, og for dem, der besøger Venedig Bien-nalen, var gennembruddet i 2009, hvor de for værket ”The Experi-ment” fortjent fik sølvløven, som er den næst meste prestigefyldte kunstpris i Europa – det var mærkeligt, farverigt, pirrende og overvældende – og noget af den samme følelse giver udstillingen i Århus.
Tre rum tre værker
Man træder direkte ind i det første værk ”A Thief Caught in the Act”, der er lavet til udstillingen. Det består af syv borde, hvor nogle groteske fugle med skiftende variation kommer i spotlyset, så man kan se, de ’fanges’ i deres forehavende, nemlig at stjæle piller. Udover de to uglelignende skabninger og en, der kunne være modelleret over en pelikan, er der ikke så meget naturalisme over fuglene (abstrakte gengivelser), hvor deres meget ekspressive positurer og udtryk vidner om skyldfølelse (hvad en rigtig fugl jo ikke har). Der tillægges altså figurerne menneskelige attituder og de piller, de hugger, viser jo også tilbage til vores verden fyldt med medicin og helsekosttilskud også i pilleform. Naturen vil åbenbart også være med på et trip.
Man bevæger sig videre til værket ”Gates of the Festival”, som er fra 2014 (til Lisson Gallery i Lon-don) og en anden kontekst. Her er det hele rummet inklusiv det svampede gulv, man træder ind på og synker ned i som en mosebund. I loftet er neonrør, der tænder og slukker, og rundt på væggene en filmisk animation, der roterer og så den musiske komposition, Hans Berg har skabt (en til hvert rum), der sætter en lidt opskruet og foruroligende stemning og synes nærmest at styre neonrørerne og filmene.
Smæk for skillingerne
Tredje rum og værk er ”The Clearing” fra i år, som indeholder nogle af de samme kvaliteter som ”The Experiment” i Venedig. Rummet domineres af 162 mandshøje kunstige blomsterskulpturer fordelt på 11 langsomt roterende sokler. På væggen to videoanimationer – den ene løber rundt i rummet (som i værelse 2), mens den anden vises som en virtuel tv-skærm og handler om to kvinder på en balkon klædt ud, som var de med i en klassik opera. De kan godt være en pendant til de to gavne mænd i Muppet Show. De er som andre af Djurbergs animationer lerfigurer (noget, som ellers mest bruges til børnefilm), der er tavse og kan gå i stykker/opløses og gendannes som det nu passer (på den måde ligner det et tegneserieunivers). I denne film er der indlagt nogle skriftlige kommentarer som i stumfilm, men de er udformet som sentenser af næsten reklameagtig karakter og den afsluttende lyder da også ”Such a Winner”. Det er duoen Djurberg og Berg også, og det gælder også publikum, der får smæk for skillingen.
Udstillingens kurator Lisa Pen-nington skriver meget rammende i kataloget, at det bliver ”klart, hvor mange af surrealismens kendetegn, der går igen i værkerne… med begreber som instinkt og begær, fortrængning og traume”, men også angst, jalousi, grådighed og magtovergreb er bestanddele hos Djurberg. Det er således afgørende eksistentielle og etiske spørgsmål, der behandles på en ofte grotesk måde, og blomster og fugle er redskaber i deres visualisering af disse spørgsmål.
ARoS Allé 2, Aarhus C
Frem til 21. februar 2016
Artikel fra: Nr. 10 / 2015 – Nov. / Dec.