Grafiker Tine Hind viser i påsken 2024 en retrospektiv udstilling med titlen ”50 år med sværte under neglene” på Arte Museum & Gallery, Lildstrand. Hun har inviteret keramisk formgiver Ane-Katrine von Bülow som gæsteudstiller.
![](https://kunstavisen.dk/wp-content/uploads/2024/03/Tine-Hind-selvportraet.jpg)
På udstillingen kan man se helt nye grafiske værker samt tidligere vilde, erotiske og professionelt udførte værker med grafik, akvarel og et enkelt maleri. Noget af det mere imponerende er en lang række meget fine selvportrætter, der er lavet helt tilbage til 1970’erne og frem. Tine Hind har til hvert grafisk tryk lagt et eksemplar til side til sig selv, så det er de sidste, der er tilbage. Med årene er det blevet til mange mapper, som hun nu åbner op for. Man kan følge grafikkens udvikling gennem værkerne fra de enkle sort-hvide billeder til det seneste skud på stammen, nemlig laser-cut.
Tine Hind Startede med at lave koldnålsraderinger, akvatinter, ætsninger m.v., da hun begyndte på Vestergade Kunstakademi i Aarhus i 1975. Nogle af de værker, der stråler mest igennem, er grafikken fra 1980’erne, men også værker fra de andre tiår er stærke og meget personlige udtryk. Hun er en af de allerdygtigste grafikere ikke bare herhjemme, men også internationalt. Noget meget væsentligt er hendes engagement og nysgerrighed for, hvad der foregår på samfundets skyggeside. Hun billedliggør situationer med ”Menneskesmugling”, ”flygtninge” m.m., og hendes værker er så intenst skildret, at man som beskuer ikke kan andet end blive berørt.
![](https://kunstavisen.dk/wp-content/uploads/2024/03/Tine-Hind-traesnit.jpg)
Sideløbende med grafikken har hun arbejdet med akvarellen. Man husker hendes rejse i slutningen af 1980’erne til New York, hvor hun skabte fabulerende og visionære indtryk af hjemløse i gaderne. De var udført i blandform (tegning, akvarel, tusch m.v.). Hun har senere kombineret akvarel og grafik, et udtryk som vises på Arte Museum & Gallery. På et tidspunkt begyndte hun at arbejde med maleri. Hun har et sidste meget fint maleri tilbage, som kommer med på udstillingen.
![](https://kunstavisen.dk/wp-content/uploads/2024/03/Tine-Hind-aetsning.jpg)
Eksempler fra andre perioder er tryk fra hendes tid på Kunstakademiet i Amsterdam, Holland. Hver uge var hun i zoologisk have, hvor hun fangede dyrene i bevægelse direkte på zinkplader. Tine Hind har ligeledes gået på Statsakademiet i Poznan i Polen, hvor den håndværksmæssige kunnen er blevet finpudset. Lige meget hvor hun er, er hun så meget til stede og nærværende i sin kunst, en intens og følelsesfuld skildrer af, hvad der sker omkring hende og af de dramaer, der udspiller sig i verden.
![](https://kunstavisen.dk/wp-content/uploads/2024/03/8.-Ane-Katrine-von-Bulow-5-CIRCLES5.jpg)
Når Tine Hind har inviteret keramisk formgiver Ane-Katrine von Bülow med som gæsteudstiller, ligger det i tråd med grafikken. For ud over at forme yderst smukke keramiske former, så bruger Ane-Katrine silketrykket som grafisk teknik på sin kunst, som hun benævner grafisk porcelæn. Selv om der er et slægtskab mellem de to kunstnere, så adskiller de sig markant fra hinanden. Tine er den ekspressive og konstruktivistiske kunstner, mens Ane-Katrine von Bülow er stram og minimalistisk. Tine Hind arbejder desuden meget mere figurativt, hvor Ane-Katrine von Bülow arbejder med ornamenter. Hendes ornamenter afspejler de mønstre, der tegner sig på sneglehuse og skaller. De grafiske mønstre tilpasses den keramiske form ved hjælp af et 3D-computerprogram, så porcelæn og grafik smelter sammen og giver et enkelt og stærkt udtryk. De serigrafiske skåle i porcelæn findes i fem størrelser, hvor bredden er dobbelt så stor som højden. Samtidig arbejder hun med enkle stramme former med monocrome stærke farver. De keramiske former spænder fra de store monumentale cirkelrunde skåle til trekantede former. Ane-Katrine von Bülow tog afgang på Danmarks Designskole (Nu det Kongelige Akademi for Arkitektur, Design, konservering). Hun var på en rejse til Japan midtvejs i studiet, som blev skelsættende for hendes fascination af den enkle æstetik. Ane-Katrine von Bülow har arbejdet med den keramiske formgivning gennem 40 år. Hun har modtaget en lang række anerkendelser og er repræsenteret på museer i Norden, Frankrig, Korea og USA.
Arte Museum & Gallery
Krinkelkrogen 20, Lildstrand, 7741 Frøstrup
Fra 28. marts til 14. april