Dea Trier Mørch - Landarbejdere i roemark, 1974.

Humanisten og socialrealisten Dea Trier Mørch på Kunsten, Aalborg

Af Pier Marie Andersen - 25. Jan 2020

Det er som om virkeligheden kommer meget tæt på, når man går rundt i de syv udstillingsrum, som ligger på rad og række og er fuld af hverdagsmotiver. Fem af dem rummer Dea Trier Mørchs linoleumssnit i farver og det sidste i sort-hvid samt montrer med værktøj, bøger, tryk og plakater.

Dea Trier Mørch – Cuba.

Linoleumssnittet spiller en stor rolle i Dea Trier Mørchs virke. Det er et relativt hurtigt medie, der kan masseproduceres i store oplag. Det er velegnet til en kunst med et klart folkeligt og politisk sigte, og desuden har mediet en stor visuel slagkraft. Dea Trier Mørchs streg er gennemgående køligt nøgtern og præcis i skildringer af intimsfæren. De politiske motiver fremstår derimod rå og dynamiske med stor ekspressiv udtrykskraft. Dea Trier Mørch har nøje undersøgt forskellige sammensætninger af farver, så farverne understøtter den enkle og stærke streg i motiverne. Bl.a. har hun brugt sort på gul, der lader linoleumssnittets skarpe kontraster træde frem. Hun har brugt orange på gråblå, der giver et blødt, varmt billede. Og hun har brugt neongrøn maling på grønt papir, der lader motivet syre ud i en skinger spøgelsesagtig vrangverden.

Måske er det fordi grafiske værker ikke så godt kan tåle lys, eller muligvis er det fordi der i udstillingsrummene er diastekster på væggene, i hvert fald er gardinerne i de syv rum tæt trukket for, så der bliver noget mørkt i rummene.

I det første rum vises en film om Dea Trier Mørch – i arbejde og hverdag, 1980, hvor hun fortæller om sit liv og kunst, og hvor der er optagelser bl.a. om tiden, hvor hun var en del af fællesskabet Røde Mor, der så dagens lys i 1969. Rock-musikken gjalder ud i det femte udstillingsrum, hvor der på væggene findes store linoleumssnit med røde mor-motiver.

Til døden os skiller

Dea Trier Mørch brød for alvor igennem, da hun i 1976 skrev ”Vinterbørn”. I tekst og billeder kan man i rum seks følge en gruppe gravide kvinder, der er indlagt på Rigs-hospitalets barselsgang. Rummet hedder ”ind i verden”, og det er usædvanligt at se fødende kvinder i kunsten, hvor barnet stikker hovedet ud af kvindens skød. Man er derimod vant til at se Madonna med barnet og også døden er en velkendt størrelse i kunsthistorien, men at skildre fødslen så meget, som Dea Trier Mørch har gjort, er noget helt exceptionelt.

Dea Trier Mørch – til døden os skiller, 1967.

I et stort meget indtagende blåt billede ”til døden os skiller” fra 1967, vises 16 mindre skildringer af mand-kvinde-forholdet med de børn, der fødes, og tilslut er de levende mennesker visnet og blevet til to skeletter. Et billede der sætter livet og døden i et kort perspektiv.

Rum to hedder ”International solidaritet”, og man kan gennem ni større og et mindre værk se, hvordan Dea Trier Mørch viser sig som humanist og socialrealist. Hun har bl.a. skildret den politiske fange, den torturerede, frihedskæmperen og den unge soldat. Der er billeder fra Cuba, men også af den chilenske digter Pablo Neru-das hovedværk ”Den store sang” (1950), der er udført med en gribende enkelhed og ekspressivitet.

Dea Trier Mørch – Svanger. 1976.

Dea Trier Mørch begyndte allerede som 16-årig på Kunstakademiet i Kbh. (1958-64). Hun gik hos professor Egill Jacobsen, og hun havde meget vanskeligt ved at forbinde sit eget socialrealistiske ståsted med periodens abstrakte kunstsyn. Fra 1964-67 gik hun på kunstakademierne i Prag, Krakow, Leningrad (nu St. Petersborg), Beograd og Warszawa, hvor hun havde det bedre. Hun debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i Den Frie Udstillingsbygning, Kbh. i 1961, og i 1968 debuterede Dea Trier Mørch med rejseskildringen ”Sorgmunter socialisme”. Specielt for Dea Trier Mørch er hendes talent for at knytte billedet og det skrevne ord sammen i en helhed, hvad der på fin vis fremgår af udstillingen på Kunsten i Aalborg.

Der er i tillæg til udstillingen et gedigent katalog – Marie Laurberg: Dea Trier Mørch, det grafiske værk. Udgivet af Louisiana. Her skal nævnes, at udstillingen med Dea Trier Mørch startede på Louisiana museet i foråret og sommeren 2019, for så at vandre videre til Holstebro Kunstmuseum og Kunsten i Aalborg. Efterfølgende skal udstillingen vises på Brandts i Odense og Kunsthall Trondheim.

Her så mange år efter sin død er det første gang, Dea Trier Mørchs grafiske værk er kommet på kunstmuseum, og Dea Trier Mørch er nu for alvor kommet til ære og værdighed.

Kunsten Museum of Modern Art Aalborg
Kong Christians Alle 50, Aalborg
Frem til 21. februar

Artikel fra: Nr. 01 / 2020 – Januar / Februar