Hultén på Museum Jorn

21. Apr 2016

Af Lise Barsøe
lise_bo@post.tele.dk

Cobra var en af efterkrigstidens mest betydningsfulde sammenslutninger, og da gruppen blev dannet i 1948 besøgte Asger Jorn Malmø og den svenske kunstner CO Hultén (Carl Otto Helmer Hultén) , som han inviterede til at være med. Den svenske Cobra kunstner ville i år være fyldt 100 år, og det er i den anledning, at den retrospektive udstilling med 60 værker er arrangeret.

Navnet siger vist ikke det danske kunstpublikum ret meget, men efter at have set udstillingen på Museum Jorn hersker der ingen tvivl om, at Hultén absolut er et særdeles fuldgyldigt og inspirerende medlem af Cobra.

Sanselighed
Spændende er det at følge alle hans eksperimenter med forskellige teknikker, materialer, farvekonstellationer og inspirationskilder. Familie-skabet med og inspirationen fra de øvrige Cobra-kunstnere fornægter sig bestemt heller ikke. De typiske og ofte venstredrejede profiler forekommer tit i de fuglelignende modeller. Sole og måner dukker også op i Hulténs intense gouacher med de fantastiske farvespil og fascinerende dybder.

Selv erkendte den svenske Cobra-maler også den inspiration han fik fra surrealismen, der eksempelvis stikker hovedet tydeligt frem i collagen ”Lille rosenknop”. Her har han splittet flere fotografier af et kvindeansigt sammen, så det fremstår i en bemærkelsesværdig prismeagtig version.

Det er sandsynligt, at Hulténs interesse for – og samling af den ”primitive”, afrikanske kunst også har givet inspiration til de fantasidyr og masker, som ind imellem lader sig ane i flere af de spændende værker. På museet er en del af denne afrikanske samling også udstillet, ligesom de besøgende samtidig kan få et inspirerende kig ind i hans atelier, som her er genopbygget med mange spændende detaljer.

Fascination
Den abstrakte, ekspressionistiske udtryksform kommer også til udtryk i andre af udstillingens eksperimenterende værker. Her er der blandt andet en tydelig inspiration fra kollegaen Max Ernst, hans malerier med frottage-indslag og mystiske mikrovegetationer.

Udover collagerne tæller de spændende eksperimenter en række fotogrammer, men specielt interessante er frottagerne – en slags ”gnidebilleder” og de såkaldte flottager, hvor det er dypning i vand, der bruges i arbejdet med papir og farvemateriale.

På udstillingen ses ikke så mange oliemalerier, men det er også i gouacherne og værkerne med tempera, at Hultén virkelig formår at skille sig ud og jonglere med både et gennemsigtigt og farvemættet udtryk, der fascinerer, og på trods af alle eksperimenterne fornemmes udstillingen som en helhed, der både indebærer ro og struktur.
Udstillingen er blevet til i samarbejde med udstillingsstedet Skovhuset.

Museum Jorn
Gudenåvej 7, Silkeborg
Frem til 19. juni
Artikel fra: Nr. 04 / 2016 – April / Maj