Red space. 1988. Kunsten. Museum of Modern Art, Ålborg.

Holstebro Kunstmuseum viser Kirsten Christensen, retrospektiv

Af Mette Trolle Rasmussen - 26. Aug 2023

Drømmen rider forbi. Det haster.
Beskrivende og ikke mindst befriende. Dette optog Kirsten Christensen som ung studerende på Kunstakademiet og dette lever videre i mange værker i udstillingen. Hun er kritisk, rebelsk, sårbar og ærlig.

Kirsten Christensen favner det almengyldige, samtidig med at hun gavmildt øser ud af eget liv og slægtens historie. Kvindeliv, død og smerte er tæt forbundet i Kirsten Christensens univers og hun har ingen berøringsangst.

Vi ser en kunstner, der har noget på hjerte og som på rørende vis formidler i både billede og ord. Dertil kommer befriende humor og skævhed.

”Leret er min jordforbindelse. Akvarel og kridttegning giver rum og frihed”

I materialer spænder udstillingen fra keramiske værker, som var hendes medie i de tidlige år til farvekridt, akvarel og foto.

Idyl, 1978. Statens Museum for Kunst.

Palle Nielsen

Kirsten Christensen har et grafisk udtryk i keramiske flader med streger og begitning.

Tegneundervisningen på kunstakademiet hos den store grafiker Palle Nielsen får stor betydning for Kirsten Christensens kunstneriske udvikling. I hendes streger og tegninger på tyndt udrullede keramikplader fortæller hun billedhistorier, der er rørende, barske og smukke.

I senere arbejder udvider hun sin udtryksform med akvarel og farvekridt. Et farverigt, drømmende univers. Inspirationen fra den svenske kunstner Hilma af Klint omtaler hun i både portrætfilm og bog.

”Poesi og skattegæld”

Temaerne i udstillingen er slægten, kvindeliv, døden og universet. Upyntet og realistisk.

Men også det politiske, krigen i Ukraine inddrages. Samfundets til tider kvælende spændetrøje, skattevæsenets urimelighed mod hende helt konkret og kunstnerne generelt. Den skattesag som Kirsten Christensen vinder arbejdes ud i en hel serie af keramiske billeder.

En ærlig vedkendelse af en fattig opvækst og bevidsthed om ændrede værdier ved opstigningen til middelklassen kommer til udtryk. Baggrunden glemmer Kirsten Christensen ikke. Hun handler og giver tilbage.

”Jeg ønsker at promovere dette med at skrive breve”

Brevets verden og styrke får vi ikke lov at glemme. En montre er viet dette tema. Kirsten Christensen hylder brevskrivningen.

Sort grav. 1983. Statens Museum for Kunst.

Retrospektiv hyldest

I 1975 købte Holstebro Kunstmuseum som det første Kunstmuseum et værk af Kirsten Christensen og nu viser samme museum en gribende retrospektiv udstilling i anledning af kunstnerens 80 års fødselsdag. For Kirsten Christensen sluttes ringen, med det hun kalder sin sidste udstilling.

Udstillingen er fint formidlet med både kunstfilm af Per Henriksen og bog fra Holstebro Kunstmuseum. I begge formidler Kirsten Christensen selv sin kunst, sine tanker, sit engagement og de væsentligste inspirationskilder.

Holstebro Kunstmuseum
Museumsvej 2A, Holstebro
Frem til 12. november

Artikel fra: Nr. 07 / 2023 – August / September