Anna Ancher: Pigen i køkkenet (1883 og 1886).

Hjemlighedens former

Af Ida Aakerlund - 5. Feb 2018

Lidt i tråd med Statens Museum for Kunst, der sidste år havde en udstilling med navnet “Tæt på intimiteter”, som netop udforskede det intime og dets stemning set ud fra forskellige temaer. Den Hirschsprungske bliver dog udelukkende i hjemmets atmosfære og de følelser, der udstråler fra dette sted. Og med denne tilgang, og med begge parkmuseers udstillinger lukkes vi som besøgende ind i noget ømt og nært og får et særligt indblik i 1800-tallets spirende interesse indenfor det private.

En planche på udstillingen beskriver og opsummerer påen fin måde udstillingens tanker og hjerte, idet planchen skriver om kunstsamlerens grundlægger Heinrichs Hirschsprungs hjem i Bredgade med disse bevingede ord:

“Det Hirschsprungske Hjem var vist det skønneste i København. Alle de malerier, der nu hænger ude i Hirschsprungs Musæum, hang dengang rundt i de høje Værelser med de smukke Stuklofter, fra Loft til Gulv, og naar de elektriske Kroner var tændt Aftenen, og Huset var fyldt med Gæster, var der noget ualmindeligt, ligefrem festligt straalende over dette rige Hjem, der ikke lignede noget andet”.

Og hele museet bærer netop præg af at indfange denne ånd. Emil Hannover, museets første direktør, indkøbte da også møbler fra tidens kunstnere til indretning.

Med denne Hjørneudstilling kan det nysgerrige blik og det følsomme sind nyde kunstperler fra Anna Ancher, Hans Smidth og Viggo Johansen, der inviterer den betragtende ind i varmen.

Den Hirschsprungske Samling
Stockholmsgade 20, København Ø
Frem til 3. juni

Vilhelm Hammershøi: Interiør med ung læsende mand (1898).

Hans Smidth: Interiør med blomster i vindueskarm. (1915).