Gaven fra Royal Scandinavia

15. Apr 2011

Af Preben Winther
preben@winther.mail.dk

Den 6. marts blev gavebrevet fra Royal Scandinavia til Danmarks Keramik-museum Grimmerhus officielt overrakt. Hermed skete den mest omfattende overdragelse af kunstværker til et dansk museum nogensinde. Mere end 40.000 genstande fra Den Kongelige Porcelains-fabrik, Bing & Grøndahl og Aluminia. Et bibliotek på over 9.000 bind. Op imod 3.000 skitser og fortegninger. Over 2.000 arbejdstegninger og design-udkast helt tilbage fra år 1500, foruden akvareller, malerier, værktøj, støbeforme, glasurer… Man kunne blive ved.

Naturligvis modtager et museum ikke en sådan overdådighed af rariteter, uden at det også indebærer forpligtelser, ikke mindst i form af registrering og fotografering af hver eneste genstand. Mere end 7.000 papkasser vil der skulle tages imod på Grimmerhus – og ingen af dem er mærkede, intet menneske ved med blot nogenlunde sikkerhed hvad der er i dem – ud over at det er porcelæn, stentøj eller fajance!

Fra musselmalet til tyske krigsskibe
Men den besøgende på Danmarks Keramikmuseum kan nu glæde sig over den første udstilling af udvalgte værker fra Gaven – et tids- og genremæssigt længdesnit fra slutningen af 1700-tallet og frem til årtusindskiftet. I stueetagen finder man de ældste ting, f.eks. et frokoststel med klassiske filosofhoveder, blomsterranker og guldkant (i kasse) fra 1785, en såkaldt ægvase fra 1790, de første eksemplarer af musselmalet og andet service med blå dekorationer, porcelæns-dukkehoveder fra 1840’erne, og en lille samling jomfrueligt hvide Thorvaldsen-værker. Vi finder også en kæmpemæssig gulvvase af koryfæen Arnold Krog og dyremaleren Vilhelm Th. Fischer, og andetsteds troner vaser med Kronborg-motiv og skønvirke-sølvprydelser, og ”Den tyske Kejseryacht Hohenzollern saluteres” fra 1911! Fabrikken Aluminia har fået sit eget rum med et udbud af overdådige fajancer i luksusklassen.
På førstesalen er udstillet værker fra det 20. århundrede, både i porcelæn, stentøj og fajance. I flæng kan nævnes navne som Jean René Gaugin, Axel Salto, Thorkild Olsen, Patrick Nordström, Carl Haller, Margrethe II, Nils Thorsson, Inge-Lise Koefoed og et væld af andre designere og kunstnere.
Det er alt sammen meget overvældende og uhyre interessant. Og udstillingen er ikke blot en fagsnæver fremvisning af keramik og porcelæn, men også et vue gennem vores hjemlige kulturhistorie. Man glædes, undres, forfærdes og forelsker sig. Men nej – nok se, men ikke købe!
(Gaven og Grimmerhus’ historie og udvidelsesprojekt er indgående be-skrevet i min artikel i Kunstavisen nr. 11/2010.)

Danmarks Keramikmuseum Grimmerhus
Kongebrovej 42, Middelfart
Frem til den 5. juni
Artikel fra: Nr. 04 / 2011 – April / maj