Georges Lacombe. Det gule hav, Camaret. ca. 1892. Olie på lærred, 60,7 x 81,5 cm. Musée des Beaux-Arts de Brest métropole.

Gauguins venner – Mindre kendte og ikke sete værker på Ordrupgaard

Af Finn Hagen Madsen - 21. Jan 2022

Denne udstilling åbner 26. januar, og med alle de usikkerheder der er forbundet med conasituationen må det have været svært for en udstillingsarrangør at bevare roen. Ann-Sophie Lignell, der er Kommunikations- og marketingansvarlig for Ordrupgaard samlingen siger: “Vi er ved at lægge allersidste hånd på en meget flot og kostbar udstilling, så vi håber, at restriktionerne snart bliver ophævet, så udstillingen kan blive set af mange.” Noget tyder på at hendes ønske bliver opfyldt (skrevet 11/1).

Kunstnerkolonien

I slutningen af 1800tallet opstod der i Pont-Avent en kunstnerkoloni der tiltrak bl.a. Paul Gauguin. Bretonske landskaber blev det visuelle afsæt for et helt nyt billedsprog, frigjort fra den akademiske malerstil i Paris. Man forenklede motiverne og var ikke bange for at bruge tydelige konturer i billederne. Gauguin søgte friheden ude i denne franske provins hvor livet var bundet til jorden og med troen som det væsentligste i tilværelsen. Han ville noget andet og mere end den kunstneriske stil der herskede i tiden.

Mindre kendte, men gedigne

På udstillingen præsenteres en række knap så kendte kunstnere som fx Georges Lacombe, Paul Sérusier, Meijer de Haan, Charles Filiger, de er alle et nærmere bekendtskab værd. Deres billeder er nogen gange svære at adskille fra Gauguin’s, de maler, som ham, Bretonske kvinder i egnens karakteristiske dragter og den frodige natur med bakker og træer. Alle var de en del af kredsen omkring Gauguin i Bretagne, men der ligger personlige kvaliteter i deres billeder der adskiller dem fra Gauguin, selvom nybruddet indenfor denne malergenre helt må tilskrives ham. Han stod for en ny symbolsk kunst, som så indad i stedet for udad, og som var optaget af drøm og forestilling snarere end af virkeligheden. En af de måske mere kendte kunstnere på udstillingen er post-impressionisten Émile Bernard. Han kendte udover Gauguin og Van Gogh og Cézanne og især hans billeder fra de yngre år er spændende i denne sammenhæng.

Paul Gauguin, Bonjour, Monsieur Gauguin, 1889. Olie på lærred, 99,5 x 74 cm. National Gallery Prague. Foto © National Gallery Prague 2021.

Inspirerede og danske malere

En danske maler som J F Willumsen var også meget inspireret af Gauguin, og når man får det at vide kan man sagtens se det, men inden da vil man nok bare tænke at det minder om en eller anden; måske fordi han allerede er så stor en del af den danske kunstneriske arv. En anden dansk kunstner der var inspireret af Gauguin var Mogens Ballin, Gauguin var dog rejst til Haiti da Ballin tog til Bretagne, men Ballin havde dog lige nået at hilse på mesteren selv. Ballins billeder fra perioden er fine og han ville nok have været mere kendt som maler, hvis han ikke var slået ind på kunsthåndværker vejen.

Kontinuitet

Udstillingen “Gauguin og hans venner” belyser især årene efter 1889 og tager således tråden op fra Ordrupgaards tidligere udstilling med Van Gogh, Gauguin og Bernard. Det har været en dyr udstilling med indlån fra store museer og private samlinger, så man må håbe at der bliver en publikumssucces – den ser i hvert fald meget spændende ud – med mulighed for såvel at se værker der ikke har været udstillet før, som at møde kunstnere der fortjener at komme længere frem i rampelyset.

Ordrupgaard
Vilvordevej 110, Charlottenlund
Frem til 1. maj

Artikel fra: Nr. 01 / 2022 – Januar / Februar