Paul Gauguin og hans danske kone Mette plus fem børn boede sammen i København et halvt år i 1885. Det var traumatiske måneder for den selvmedlidende ægtemand
”Paul og hans voldsomme egoisme overgår al menneskelig forestillingsevne, og det, der irriterer mig mest, er, at han betragter sig selv som en kunst-martyr”, skrev Mette senere til en veninde.
I 1873 havde parret giftet sig i Paris efter Paul Gauguins forelskede frieri. Efter godt et årti i den franske hovedstad, hvor Gauguin arbejdede som børsmægler, mistede han jobbet. Det passede ham godt. Han ville være kunstner.
Man ingen ville købe hans billeder. I stedet skulle han i København som agent for et fransk firma sælge presenninger og hestedækkener. Dem solgte han heller ingen af.
Imens beklagede han sig i breve til franske venner over danskerne, han syntes var nogle smålige hyklere, som vil kastrere alle. Ligesom han mente, at danske kvinder var sukkersøde, når de var ude, men eddikesure derhjemme. Danmark var ”et lille infamt land”, skrev han til kunstnervennen Pissarro.
Inden han forlod kone og børn og flygtede først til Dieppe i Normandiet senere til Tahiti, forsøgte han sig med maleriet, mens de boede i en stuelejlighed på Gl. Kongevej 105 i København.
Et af billederne ”Sne i København” (La neige à Copenhague) (1884), der som hans andre værker nu sælges for astronomiske beløb, har Glyptoteket for nylig erhvervet.
I den anledning vises en mindre udstilling i Den Lille Salon med 13 af hans værker fra museets samling og foto af Mette Gauguin.
I flere af de udstillede landskabsbilleder fra begyndelsen af 1880’erne ses tydeligt præg af tidens impressionistiske idealer i fransk kunst. Det er interessant at se ham prøve sig frem.
Motivet for det nyindkøbte billede ”Sne i København” er sikkert udsigten fra et af vinduerne mod gårdhaverne bag huset på Gl. Kongevej. Det er et forfrossen indtryk af en vinterdag med kælkende børn og nøgne træer. Grå himmel og beskidt sne i forgrunden.
Måske er det et af de første landskabsmotiver, Gauguin malede i København.
Et andet vinterbillede fra 1883, altså før opholdet i København, kunne udmærket være en forløber for det danske snestudie.
Der er andre idylliske have-malerier fra 1880’erne og et fra stranden i Dieppe. Men farvernes eksploderede ikke før Tahiti.
Ægteparret Gauguin blev aldrig skilt. Først efter hans død i 1908 og Mettes i 1920 begyndte interessen for hans kunst at brede sig og priserne på hans billeder skød i vejret.
Glyptoteket
Dantes Plads 7, København V
Frem til 28. august