Galschiøts skulpturer

23. May 2012

Af Lise Barsøe
lise_bo@post.tele.dk

Intet dansk museum har hidtil turdet binde an med den fantastiske billedkunstner / skulptør Jens Galschiøt, som med sine unikke bronzeskulpturer formår at fastholde denne verdens problemer i et kunstnerisk udtryk.
Selv siger han, at han egentlig ikke er en politisk kunstner.
– Det handler jo om etik og moral. Vi er alle sammen den fede dame, der sidder på resten af verden.
Sådan kan essentielle sandheder forenkles, og vi kan i samlet flok kravle op på kunstnerens skamstøtte og føle os ramt.
Jens Galschiøt rykker og rusker, han gør gennem sin kunst hele verden opmærksom på samfundets problemer og uretfærdigheder: Vold, drab, racisme, intolerance, hungersnød, forurening og meget, meget andet.
– Hvordan vi løser verdens problemer? Jeg ved det ikke, indrømmer Jens Galschiøt, samtidig med, at han gør hele verden opmærksom på dem.
Kunsten kan ikke umiddelbart forandre verden, men den kan lægge op til diskussioner, og her er Galschiøt en mester, der spreder sine budskaber over hele kloden.

Miskendt i Danmark
Denne internationale, kontroversielle og provokerende kunstner arbejder udfra en holdning om, fremover at kunne se sig selv i øjnene ved gennem sin kunst at belyse verdens uretfærdigheder.
Indtil 22. juli er der i Randers by og på Kunstmuseet mulighed for at blive orienteret, provokeret og be-rørt af Skamstøtten, Hungermar-chen, slaverne, tiggerne, de hjemløse, verdens børn, misbrugerne og mange flere tankevækkende skulpturelle kunst-udsagn.
Særdeles bemærkelsesværdigt er det også, at da museet søgte udstillingsstøtte fra Statens Kunstråds pulje, så var det et afslag med den begrundelse, at man ikke fandt udstillingen ”kunstfaglig eller kunstnerisk interessant”.
Det er i sig selv meget tankevækkende- og ret provokerende, at dette fynske verdensnavn, som i sit kunstneriske udtryk viser en formidabel teknik og håndværksmæssig kunnen og samtidig giver sine beskuere en hårrejsende og uforglemmelig oplevelse, beskrives som uinteressant!!!
Udstillingen på museet fylder tre sale med aktuelle og politiske udsagn om de mange alvorlige, problemer, som vi i de rige lande skøjter glad og gerne hen over. Jens Galschiøt råber med sin kunst ”vagt i gevær”, og ingen beskuere lades uberørte.
Et mindre laboratorium er også indrettet på museet og giver en meget vedkommende fornemmelse af Galschiøts arbejdsformer og processen bag værkernes tilblivelse fra de første figurer i ler til afstøbningsformene. Samtidig er rummet fyldt med international dokumentation fra medieverdenen.

Etik og moral
Den spændende udstilling bevæger sig i et krydsfelt mellem installationskunst og Street Art med signaler til både sociale elementer og symbolisme.
Jens Galschiøt er optaget af Frans af Asissi, denne retfærdighedens forkæmper, men Galschøit selv er ikke umiddelbart et religiøst menneske, han har sin egen prædiken om medmenneskelighed og samfundssind udfra en etisk og moralsk vinkel.
Skulpturerne har således også en helt egen kunstnerisk og symbolsk kraft, der rækker langt ud over almindelig kirkekunst.
På mange måder går Galschiøts skulpturer og budskaber ”ind under huden”, oplevelsen er svær at beskrive, for de skal faktisk netop – opleves.
Røbes kan det, at en række kobber-personager fra Flygtningeskibet M/S Anton er gået i land og opholder sig på udstillingen sammen med de unge mænd fra Hungermarchen. Her er Den indre Svinehund, de 252 hænder, der appellerer til vores hjælp, rækken af Molotovcocktails, de døde børn, værker om Nike skoenes og medicinalfirmaernes udnyttelse af den 3.verden – plancher med dollarsedler og adressatens navn skrevet med menneskeblod samt mange flere tankevækkende installationer.

Street Art i byens rum
Kunst skal kunne bevæge og i bedste fald også provokere og stille spørgsmål. Jens Galschiøt formår til fulde at leve op til det hele.
Museets gæster kan opleve den bevægende og tankevækkende udstilling, men borgerne i Randers og byens gæster får også del i oplevelsen, idet der er opstillet en række skulpturer i Randers midtby. På Østervold står for eksempel den otte meter høje skulptur Skamstøtten, der også er opstillet i Honkong, Mexico og Brasilien, et andet sted står en tigger, nogle hjemløse – og udenfor museet den symbolske skulptur Survival of the Fattest.
På den måde sprænger museet sine egne rammer og lader alle byens borgere få del i oplevelserne. Måtte bare et enkelt af værkerne få en permanent plads i Randers.
I forbindelse med udstillingen inviteres der også til en række arrangementer på Randers Kunst-museum og i Randers midtby. Jens Galschiøt fortalte for eksempel om sine projekter tirsdag 15. maj, og ydermere er der arrangeret adskillige offentlige omvisninger i udstillingen samt skulpturvandringer i byens rum.
Æren for at have fået den ekceptionelle og kontroversielle udstilling i hus på museet kan tilskrives Randers Kunstmuseums nye museumsleder Lise Jeppesen, der har været ansat som inspektør på museet fra 2005, men nu tiltræder lederstillingen 1. juni.

Randers Kunstmuseum
Stemannsgade 2, 2., Randers
Frem til den 22. juli 
Artikel fra: Nr. 05 / 2012 – Maj / juni