Titel: Garden Matters 2024 (udsnit). Foto: Jan Borst

Frederik Næblerød – All Walks of Life

Af Lis Engel - 25. Feb 2025

ARKEN har åbnet den hidtil største soloudstilling med den danske kunstner Frederik Næblerød (f. 1988). Udstillingstitlen All walks of Life stammer fra det engelske udtryk for ´alle samfundslag`.

Hvis man kan lide farverige og spontane store malerier, finurlige og flertydige skulpturer i ler og keramik og overraskende installationer, så er dette katalog en god indføring og appetitvækker og en fremragende introduktion til kunstnerens værk. Udstillingen uddyber og intensiverer på forførende vis dette på alle måder overvældende og stærke værk.

Kataloget er opbygget ganske enkelt med forord af museumsdirektør Marie Nipper og et essay af direktør for Museum Jorn Christian Kortegaard Madsen. Og resten af kataloget er fyldt med et rigt billedværk fra udstillingen, som kan opleves og fryde enhver, der elsker at se nutidig kunst, der både fabulerer og beskriver vores nutidige verden på festlig, fantasirig, flertydig og frigjort måde.

Fredrik Næblerød præsenteres i kataloget som fuldstændigt opslugt af den skabende proces – og et utrætteligt energibundt der uden stop udforsker en fortsat fortælling om det moderne menneskes livsudtryk, lyster og laster.

Frederik Næblerød, Pedigree, 2024. Foto: Jan Søndergaard

Billedernes fortællinger

Fredrik Næblerød er kendt for sin enorme energi og lyst til at udforske kunstens muligheder for at fortælle i billeder, hvad der karakteriserer os som mennesker i vores moderne liv. Og det er bestemt noget, der kan få én til at stoppe op og se, måske grine og i høj grad forundres og også frydes.

Det umiddelbart forførende er de klare farver og former. Det er let at læse en genkendelig fortælling bla om vores selviscenesættelser. Her benytter Frederik Næblerød sig af sin humor og ironi og en særlig evne til via masker, karikaturer og sammenblandinger af fantasivæsner inspireret af dyr og maskiner og mennesker at male vores mange ansigter, vores iscenesættelser, masker, frustrationer, vaner, vrede, afhængighed og kroppens ofte stereotype samfundsbestemte sprog.

Det bliver til en grænseløs flertydig og fabulerende fortælling om det moderne menneskes jagt på iscenesættelse, status, og de mange måder identitet på trods af idealer om fuldstændig frihed ofte fastlåses — endog bliver en slags fængsling af vores kulturelle mønstre, som vi alt for ofte følger som en flokmentalitet .

Skønhed, drømme og håb

På trods af det diabolske og det groteske og grove i Frederik Næblerøds spontane malemåde er der hele tiden også et håb om skønhed til stede. – Først og fremmes i de sanselige meget kropslige penselstrøg og andre måder at skabe maleriske tegn på bla med fingre, spray maling mm bla inspireret af graffiti kunst, noget som alt sammen fremhæver en hektisk pulserende rytme som i høj grad spejler tidens puls; og valget af de stærke og rene farver, der får billederne til at fylde rummene med en sprudlende livskraft.

Måske er der også en vis tøven over for det inderlige, det hengivne, længslen og det ukendte ? Værket ”Garden Matters, 2024” kan måske fortolkes som et tilløb til en mere paradisisk verden med de lysere grønne farver og en kvinde i en stærk rosafarvet kjortel og en sort slange, der også kan fungere som hendes sorte hår. Flertydighed flytter det ud af det romantisk skønne ind i det flertydige og ukendte – En moderne verden i al dens groteske mangfoldighed af grænseløse muligheder med antydninger af både det magiske og det mystiske.

Kataloget og selvfølgeligt også udstillingen anbefales på det varmeste.

Se mere på Arkens hjemmeside og følg evt Frederik Næblerød på Instagram