Fotografen Dennis Hopper

20. Mar 2017

Af Orla Schantz
orla.schantz@gmail.com

De er der alle. Unge Jane Fonda som bueskytte i bikini. En mut Paul New-man. John Wayne i en pause mellem rigtige cowboys. Ike og Tina Turner i et stunt med magnum Coca Cola flaske. En grinende Roy Lichtenstein ved et af sine første tegneserie-billeder. Peter Fonda foran et kæmpe billboard med filmstjernen Edward G. Robinson som über-gangster. Maleren Jaspers Johns med vagtsom blik i Londons Underground. Kollegaen Robert Rau-schenberg, der rækker tunge med et stempel på, sat af selveste Claes Oldenburg ved et bryllup, hvor begge var gæster. Andy Warhol, der poserer bag en stolt blomst.
I baggrunden høres de første krasse riffs fra Steppenwolfs ikoniske ”Born To Be Wild”, og Peter Fonda og Dennis Hopper gasser deres Harleyer op og rammer den lange ensomme highway. Filmen kan begynde. Det kunne ungdomsoprøret også. Flower Power, pot, frihed, rock ’n’ roll og den vestlige verden rystede.
”Easy Rider” med undertitlen “A man went looking for America and couldn’t find it anywhere” ramte alverdens biograflærreder i 1969 og er forblevet en kultklassiker. Sammen med Peter Fonda skabte Dennis Hoppe undergrunds filmen, der blev et monster hit. Og for øvrigt også gav Jack Nicholson sin første store rolle.
Men før al denne succes var Den-nis Hopper en ludfattig wannabe skuespiller, der hutlede sig igennem i Los Angeles. Man han kunne se billeder og finde kunstnermiljøer. Da hans kæreste gav ham et Nikon kamera, var han pludselig i sit sande element. I første halvdel af 1960erne fotograferede han konstant.
Hans billeder dokumenterer et stivnet USA før ungdomsoprøret. Det er superb Americana med alt fra hverdagsfotos af gadehjørner, neonskilte, billboards, trætte arbejdere, ensomme drifters, slidte daglejere, men også eksperimenterende billedkunstnere, der er i gang med at sprænge den klassiske kunst i stumper og Pop Art stykker.
Intet blev det samme igen. Dennis Hopper kunne mærke jorden sitre under sig og nye verdener støde frem. Han så, hvad der var på vej. Og heldigvis havde han altid sit kamera med.
Nu kan vi kigge i hans kalejdoskop over amerikansk kulturhistorie i et af det 20. århundredes vigtigste dekader. Sex, drugs og rock ’n’ roll på landets flotteste rokokoslot. Det bliver ikke ret meget bedre.


Det Nationalhistoriske Museum
Frederiksborg Slot
Møntportvejen, Hillerød
Frem til 14. maj
Artikel fra: Nr. 03 / 2017 – Marts / April