Havn, Usedum, Tyskland.

Finn Have – i et med kunsten

Af Pier Marie Andersen - 29. Sep 2022

I anledning af Finn Haves 70 års fødselsdag viser Arte Museum & Gallery en imponerende smuk og spændende udstilling med hans landskabsmalerier og skulpturer. Det er en retrospektiv udstilling, hvor man kan følge den udvikling, Finn Have har gennemgået de sidste knap 40 år. Til udstillingen har Arte forlag udgivet bogen ”Finn Have, i et med kunsten”.

Fortællingen bag den talentfulde og idérige landskabsmaler starter allerede, da Finn Have var 10 år. Han sad på trappen foran barndomshjemmet i Nykøbing Mors og begyndte at tegne genboens hus. Det varede ikke længe, før han blev kontaktet af dets ejer, som spurgte, om han måtte købe tegningen. Finn Have solgte således som 10-årig sit første billede, og det blev startskuddet på hans kunstneriske karriere. I hjemmet var der ikke den store interesse for kunstens verden, men Finn Have havde en anden mening og begyndte tidligt at gå på kunstudstillinger.

Finn Have har taget nogle omveje, inden han endelig besluttede sig for at blive fuldtidskunstner. Det var i 1985 og siden har han taget livtag med kunstens verden. Beslutningen blev taget efter et ophold på Oskar Kokoschkas sommerakademi i Østrig, hvor Per Kirkeby var underviser. Per Kirkeby sagde til Finn Have, at han ikke mente, man kunne give sig fuldt ud som kunstner, hvis man samtidig arbejdede med andet. Det råd var udslagsgivende.

Andalusien.

Finn Have var i 1987 på et legatophold på øen Sveaborg, der ligger ud for Sveaborg og var center for Nordisk Kunstcentrum. Her fik han en overvældende oplevelse, som fik stor betydning for hans arbejde med landskabet og naturen som motiv. Da han var deroppe begyndte isen at smelte i en sø midt ude på øen og lige pludselig vrimlede det med frøer. Han stod så og malede frøer i 14 dage. Samtidig begyndte han at se på øens træer, og nu opstod for første gang interessen for hans landskabsmalerier.

I 1990’erne var det udelukkende landskabet i de sydeuropæiske lande, der optog ham, bl.a. har han været i Andalusien 24-25 gange. Det var her, han fandt lysets betydning, og i Andalusien blev han bevidst om perspektiv. Som man vil kunne se på Finn Haves retrospektive udstilling på Arte Museum & Gallery, hvor der er malerier med fra Andalusien, at han malede billeder uden horisont. I mange af billederne er der ingen himmel, men det har drejet sig om selve jordstykket og træerne. Det var meget lyset, rytmen og stemningen i billederne, der var vigtigst. Efter hans mange ture til Andalusien, drog han til Italien, og endelig besøgte han Portugal. Han blev optaget af nogle klippeøer ved kysten i Sydportugal. Han tænkte, det kunne være spændende at male noget original natur, der ikke kun var natur-kultur. Han blev opmærksom på Island, hvor der er vulkansk aktivitet og har siden været tre gange på øen.

Bulbjerg.

Noget af det, der kendetegner Finn Have som en helt unik og original tænkende kunstner, er hans mere konceptuelle tilgang til landskabsmaleriet. At det ikke kun var maleriet, men også en mere konceptuel tilgang kan nok sættes i forbindelse med dannelsen af kunstnersammenslutningen Labyrint, som han og Arte Uhre igangsatte i !979/80. Mange aarhusianske kunstnere blev tiltrukket, og gruppen skabte enestående projekter, som de bl.a. udstillede i Ridehuset i Aarhus. Finn Have fandt senere sin egen vej i kunsten, bl.a. ved at koble det maleriske med skulpturer og installationer. Han har efterhånden søsat det ene geniale og globale projekt efter det andet, bl.a. det maleriske koncept ”Dit sted – mit sted” på Randers Kunstmuseum i 2006. Det blev senere fulgt op med ”Mors – et særligt sted på Morsø Kunstforenings tidligere lokaler i ”Palæet”, 2011. Af andre bemærkelsesværdige koncepter kan nævnes ”Åndehuller”, som han udstillede i 2017 på Randers Kunstmuseum. Det er Finn Haves største udstilling med 150 værker. Som noget nyt havde han malet meget lange og smalle landskabsbilleder (45 x 180 cm). Det var åndehuller eller tæmmet storbynatur fra mange af verdens storbyer, bl.a. Venedig, Berlin, Gdansk, New York og Japan. Der var også malerier med fra Mors, Giber å og Godsbaneområdet ved Aarhus samt Eremitagesletten nord for København. Hans vinkel var de bynære miljøer så som parker, kolonihaver, skovområder m.v. Sammen med malerierne havde Finn Have bygget skulpturlignende opsatser af hjemmelavede fuglehuse. Endvidere en skulptur af træbænke, der blev holdt sammen af skovle. I forlængelse af sine tidligere projekter har Finn Have som det sidste realiseret ”Crossover”, som han udstillede på Odder Museum i 2021.

Bøgsted Rende, Thy.

På Finn Haves 70 års fødselsdagsudstilling kan man til fulde få indtryk af hans malerier og skulpturer gennem hans udvikling som kunstner og fra nogle af de væsentligste store projekter. Ser man på selve den maleriske skabelsesproces er noget af det, der gør hans malerier så indtagende, den intensitet og maleriske nerve, der ligger til grund for motiverne. Man føler, man står foran stederne, når man ser og sanser hans billeder. Til udstillingen har Arte forlag udgivet bogen ”I et med kunsten – Finn Have”, der er et fint og informativt supplement.

Arte Museum & Gallery
Krinkelkrogen 20, Lildstrand
7741 Frøstrup

Fernisering lørdag 1. oktober 13.00-17.00

Der er åbent dagligt i udstillingsperioden 1. – 30. oktober