Lærke Lauta: Now, and 500 Years Ago. Foto: Brynhild Bøtker Eriksen

Farver og materialer i nye sammenhænge

Af Brynhild Bøtker Eriksen - 25. Apr 2024

Nye værker fra Lærke Lautas Hånd

Omkring 20 spændende værker pryder Lærke Lautas soloudstilling i den smukke Vestjyllands Kunstpavillon, som jo også rummer Arne Haugen Sørensen Museet.

Udstillingen er smukt kurateret af kunstfaglig konsulent Tina Anette Madsen, som er tilknyttet museet og den viser hovedsageligt helt nye værker skabt specielt til udstillingen HYBRID.

Lærke Lauta: Mother. Foto: Brynhild Bøtker Eriksen

Farveglæde og stoflighed

Bemærkelsesværdigt er især de mange tegninger skabt med farveblyanter, akryl, akvarel og collageteknik ligesom der er eksperimenteret med forskellige typer papir og tegninger på lærred. I tegningerne har Lærke Lauta på en ganske spændende måde arbejdet med baggrunde, som består af tynde laseringer af maling, som hun har gjort brug af i sine tidligere malerier. Kendetegnende for Lærke Lautas værker er den farveglæde, stoflighed og sanselighed, de udstråler.

Lærke Lauta: Hybrid #2. Foto: Brynhild Bøtker Eriksen

Hybride væsener

Værkernes motiver kredser om fødsel, liv og død og om lyset og mørket, som er tæt forbundet. I værkerne ses dyr, planter og mennesker, der på forunderlig vis bliver til nye hybride væsener. Motiverne viser stor interesse for sammenhængskraften i verden, og sætter spørgsmålstegn ved den måde mennesker, dyr og planter interagerer og er til stede i verden på.

Lærke Lauta: Framed Layers #9. Foto: Brynhild Bøtker Eriksen

Framed Layers og Kakemono

Udover serien af tegninger vises værkserierne Framed Layers og Kakemono.

Framed Layers Består af rammer med indsatte Kobberpinde, hvorpå der er fastgjort akrylbemalet stof. Stofstykkerne er sat sammen i rammen i lag, så de danner en enhed, samtidig med at de udgør individuelle farveenheder, hvor noget ses, mens andet er skjult bag andre lag. Beskueren ved, at noget reelt er der, men er skjult, nøjagtigt som vi ikke har adgang til at se alle lag af virkeligheden på én gang. En underfundig symbolisme, som vækker interessen hos beskueren.

Lærke Lauta: Kakemone #1. Foto: Brynhild Bøtker Eriksen

Inspiration fra Japansk kunst

Kakemono-serien består af akrylbemalede tekstiler, der er syet sammen, så de danner hængende collager i et formsprog, der leder tankerne hen på rituelle og mytologiske objekter. Kakemonoen er oprindeligt et aflangt japansk maleri udført på et sammenrulleligt stykke silke eller papir, monteret på stof og anbragt mellem to stokke.

Tekstilværkerne er en poetisk, nænsom undersøgelse af farver og stoflighed, hvor kunstneren intuitivt lader farver og materialer gå i dialog.

Er det et landskab, en horisont, en regnsky over et bakket landskab eller er det en intensiv, abstrakt farveundersøgelse?

Udstillingen med Lærke Lautas mange forskelligartede nuancer og stemninger rummer stor farveglæde og taktil sanselighed, hvor naturen og dens farver, dens lys og væsen undersøges og afprøves.

Vestjyllands Kunstpavillon
Henning Larsens Vej 3, Videbæk
Frem til 12. maj

Lærke Lauta: Framed Layers #14. Foto: Brynhild Bøtker Eriksen