Farvebombardement

22. Jan 2014

Galleribe skyder det nye år ind med et brag af en udstilling: Margit Enggaards farver knalder, og Jane Balsgaards skulpturelle papirkonstruktioner folder sig ud i yndefulde eksplosioner

Af Bent Mortensen

Margit Enggaard (f. 1957) henter inspiration til sine billeder i to meget forskellige verdner, som dog har et fællestræk: lysfylde og farvemættethed. Bosat på Fanø færdes hun på vadehavsøerne, men rejser ofte til Lucca i Toscana. Derfor er hendes motivverden dels vaden, stranden og klitterne, dels kuplen, obelisken og løven. Vadehavets skiftende lys giver anledning til bragende farvekaskader, men også koncentrerede studier af nuancerne i sandets glimten. Hun udtrykker sig stærkest i blå og violette farver, men ekspressionismens hele farveskala tages i brug for at få landskabernes stemninger frem. Billederne fra Lucca er varmere i farverne – helt i tråd med vores fornemmelser for Nord og Syd. Toscana er det gamle kulturland, hvor man overalt møder symboler for livgivende åndelighed: tro, mod og stræben. Margit Enggaard skildrer det immaterielle i luftige byrum og kraftfulde landskaber i et destillat af stemninger.

Jane Balsgaard (f. 1939) viser skulpturer, nogle i det traditionelle materiale, bronze, andre i højst uventede materialer, pinde og papir. Hun eksperimenterer med ynde og lethed, selv i den tunge bronze. Især hendes papirskulpturer er så graciøse og fantasifulde, at de næsten er fantastiske. Nogle af dem er skibe eller inspireret af skibe, andre er fri fantasi. Det håndstøbte papir, selvgjort, er så tyndt, så tyndt, lavet af mange forskellige indsamlede planter, med deraf følgende diversitet i stoflighed. Skibe eller ej – skulpturerne er så fnuglette, at de flyver for vinden. Det er mageløst!

Jane Balsgaard kan for resten meget andet: f.eks. laver hun støbejernsfliser og glasfliser, maler og knokler med jord og træstammer i land art. Fælles for det hele er viljen til at eksperimentere med materialer og udtryk. Hendes skulpturer og installationer er ikke bare i et rum – de vokser sammen med rummet; en skulptur vokser rundt om et hjørne; de kæmpe store himmelskibe (ikke med på udstillingen) er selv et rum, som udstillingsrummet ligesom går ombord i, og derved får himmelskibet en symbolsk, religiøs betydning. Jane Balsgaard drømmer da også om at få lov til at lave et kirkeskib – hvilket modigt menighedsråd kommer mon først med en opfordring til hende?
Et besøg i Galleribe er meget op-løftende.

Galleribe
Torvet 20, Ribe
Frem til 4. marts 
Artikel fra: Nr. 01 / 2014 – Jan. / Feb.