Der er så meget glæde, optimisme og sanselighed ved Pontus Kjerrmann og Tine Hecht-Pedersens skulpturelle keramik, relieffer og billeder, at man ikke kan andet end begejstres. Så meget stemning og så mange følelser i spil. Og sådan en særlig inderlighed, at man bliver helt varm om hjertet.
Kunstnerparret begyndte som noget nyt at samarbejde om deres keramik for nogle år siden, en helt ny måde at sam-føle og -tænke værker på. Det har givet nogle spændende resultater med Pontus Kjerrmans så kendte fabeldyr og med Tine Hecht-Pedersens blomster og kraftige farvevalg.
Pontus Kjerrman udstiller desuden egne fabeldyr og billeder, hvor Tine Hecht-Pedersen viser relieffer og skulpturelt udførte vaser og krukker, hvor især blomstermotiverne dominerer.
Eventyr og myter
Pontus Kjerrman (f. 1954) arbejder i et figurativt formsprog, hvor mennesker og dyr smelter sammen til eventyrlige væsener. Særlig hestemennesket går igen. Han er født i Göteborg, Sverige, men flyttede til København i 1979. Syv år senere blev han ansat som lektor i gipsafstøbningen på Kunstakademiets Billedskoler. Han har som billedhugger udført en række udsmykninger, og han er en del af ledergruppen for kunstnersammenslutningen Corner, der årligt udstiller på Sophienholm. Pontus Kjerrman begyndte egl som maler, inden han gik over til skulpturen. Derfor er det ikke helt fremmed, når han på udstillingen på galleri Arte har en række billeder med af fabeldyr, malet med tusch og kinesiske vandfarver og inspireret af hans mange rejser til Kina. Både i billeder og skulptur viser han sine fabeldyr, som han begyndte at arbejde med i 1985. Fabeldyrene er mennesker i form af dyr. ”Når man laver en fabel,” siger Pontus Kjerrman, ”så fortæller man om mennesket på en anden måde.” Pontus Kjerrman fortæller en masse gennem fabeldyrene på en uhøjtidelig måde.
Der er eventyr og myter i figur-grupperne, og de appellerer stærkt til især romantiske følelser.
I dialog med kunsthistorien
Tine Hecht-Pedersen (f. 1958) er en markant billedhugger og sprudlende optændt af trangen til at udvikle og konstruere, og hun debuterede overbevisende på Charlottenborgs Efterårsudstilling i 1984. Efter en periode på Det frie Akademi i Haag i Holland er hun uddannet ved Det kongelige danske Kunstakademi, bl.a. med Bjørn Nørgaard som læremester. Hendes keramik er i samme ånd som Bjørn Nørgaards, nemlig den frie modellering. ”Det frie har jeg fra Bjørn Nørgaard”, siger Tine Hecht-Pedersen, ”Og så det der med at give en hel masse. Jeg synes Bjørn Nørgaard giver en masse i sin kunst. Der er ligesom ikke nogen begrænsninger. Og så er han heller ikke bange for at bruge farver.”
Netop farverne og også blomsterne er en del af det, Tine Hecht-Pedersen bidrager med i de fællesværker, kunstnerparret laver sammen. Hun er optaget af forbindelsen mellem fortid og nutid. Hendes farvepalet har hun fx fundet frem til efter en udstilling på J.F. Willumsens (1863-1958) Museum. Hun udstillede sammen med fire andre samtidskunstnere med udstillingen ”Ny keramik i dialog med J.F. Willumsen, 2012-2013” og den kunst-keramiske arv. Her blev hun optaget af J.F. Willumsens brug af forskellige keramik-farver samt lod sig anspore til en grovere og mere forenklet form for modellering, end hun havde været vant til.
Tine Hecht-Pedersen er en eksperimenterende og givende kunstner. Hun opsuger indtryk fra naturen og undersøger strukturer og mønstre, hun kan bruge i forhold til keramikken.
galleri Arte
Krinkelkrogen 20, Lildstrand.
7741 Frøstrup
Frem til 21. maj