Det er en helt unik og særlig verden, der åbner sig i udstillingen på galleri Arte, noget vi alle har brug for efter denne mørke coronatid. Lone Borgen og Maria Leer arbejder begge med værker, der rummer så megen personlig styrke og skønhed, at man ikke kan andet end fascineres. Maria Leers store natur og blomster, hvori der befinder sig meget mindre mennesker. Lone Borgens huleagtige og eventyrlige verden. Begge kunstnere med en fortælling om noget andet, mere eventyrligt end den barske og hårde virkelighed, der omgiver os.
Lone Borgen har klassisk smukke krukker med på udstillingen. Beskueren drages af den velkendte form med de dybe toner i glasuren, samt de spændende fortællinger, der findes på krukkerne. Ud over disse meget indtagende og personlige krukker med smukke former, har Lone Borgen skabt en verden af barokke, svulmende og amorfe former. Overfladen minder om mos, og i krukkernes og vasernes form findes rokoko-mønstre, så man føler sig hensat til et sted dybt inde i skoven eller i eventyret om Alice i eventyrland eller i en hel anden tid. Det er ligesom om, man befinder sig i en tryg og hyggelig hule, men hvor der også kan være noget farligt og dramatisk. I hendes repertoire hører store eventyragtige tekander og smukke unikke kopper med hver der form og fortælling. Samtidig er der kandelabre, lysestager, vaser o.a., alt sammen skabt med den meget personlige og originale stil, som er Lone Borgen.
Hun har værksted i Aarhus, er uddannet på Croyden College of Art, England i 1976. Hun debuterede samme år på Ceylon Tea i London. Efter otte års ophold i England etablerede hun eget værksted i Graven i 1977. Hun har arbejdet som gæstelærer og foredragsholder på Kolding kunsthåndværkerskole.
Tommeliden i den store natur
Maria Leer har altid været fascineret af blomster og den store natur, der er lige så overdådig som Lone Borgens barokke og svulmende krukker. Naturen gror sammen om sig selv, og i den befinder sig de noget mindre mennesker og fortællinger om det, der sker i livet og i hverdagen. Netop i denne overdådige natur kan man føle sig hensat til eventyret om Tommeliden.
Maria Leer har udviklet sig meget i forhold til de første store tegninger med cyklister, som hun blev kendt for, efter hun færdiggjorde Det Fynske Kunstakademi i 1993. Hun bliver regnet som en af de kunstnere, der har opdaget tegningen. Hun har brugt tegningen i stor udstrækning, også i forhold til maleriet, hvor hun brugte stregerne over de malede former, som havde et collageagtigt præg. Hun har samtidig arbejdet med grafik og en kombination af grafik og maleri.
Maria Leer er helt unik på den danske kunstscene. Umiddelbart ser det ud, som om hendes billeder er lette at aflæse, fordi de er udtrykt i et naturalistisk formsprog, men der ligger andre lag og billedværdier i motiverne. Tager man de tre sidste billeder, hun har malet, sidder hendes datter Johanne ved vindueskarmen, og ovenover befinder sig en stor lysende magnoliagren. Pludselig bryder det skarpe forårslys igennem og står i skarp kontrast til den mørke stue. Maria Leer lavede tre billeder som et helt filmisk forløb. I de billeder, hun maler i 2020-21 er der kommet noget meget sanseligt og næsten musisk ind i hendes billeder. Det kan skyldes, at hun gennem tre år har gået på tegnsprogstolk uddannelsen, hvor hun er blevet trænet i at bruge sine sanser. Maria Leer er desuden begyndt at synge i kor, og netop det har åbnet op for noget musisk i billederne. Når Maria Leer maler billederne, tænker hun, at der jo også er toner i farverne, og at de skal samstemmes. Det er ikke bare blomster for blomsternes skyld, det er formerne og farverne, sartheden og skønheden. Hun gør blomsterne og bladene større, og man bliver selv så lille, når man sidder og kigger ind i noget, der er så stort. Ud over billederne med magnoliegrenen har hun lavet smukke billeder med pelargonier og roser.
Galleri Arte
Krinkelkrogen 20, Frøstrup
Frem til 20. juni