Af Erik Meistrup
e.meistrup@gmail.com
Rasmus Sand Høyer er mest kendt for sine enestående karikaturtegninger i Jyllands-Posten (siden 1985), hvor han er i stand til at fange ikke mindst en politisk situation med en utrolig præcision og nerve og samtidig i stand til at skabe en række ikoniske figurer over politikerne, der skaber en form for fortsat historie. Han er en af de store nulevende bladtegnere, der viderefører en stolt og vigtig tradition for at kunne ironisere over de forskellige mere eller mindre absurde situationer, begivenheder eller standpunkter, som det politiske og kulturelle liv kaster af sig.
Den kunstneriske fornøjelse
Den ”sande” fornøjelse (men et ironisk ordspil på mandens eget navn) er i dette tilfælde kunstmaleriet. Rasmus Sand Høyer har en stor passion for og trang til at arbejde med maleriet som en kunstform, og han har da også deltaget i censurerede udstillinger ligesom han har deltaget i kunstudstillinger i forskellige sammenhænge i Japan, Portugal og USA, Han er tilknyttet en kunstnergruppe ”Galiart”, der har udstillet flere steder i Øst og Midtjylland.
Det kunstneriske maleri falder i nogle kategorier uden dog, at man kan tale om en slags samlet stil, hvilket er noget, man bemærker. Man kan ikke se et ’Sand-maleri’ og omgående bestemme dets kunstneriske placering, hvilket egentlig er underligt, når man tænker på hans bladtegninger, hvor man ikke er i tvivl om deres ophavsmand.
Der er for det første croquistegningerne med nøgne kvindekroppe i forskellige positurer. De er tegnet med en let og tynd skitseagtig streg og farvelagt med akvarel for at skabe spænding og dybde i tegninger.
Så er der de historisk/ mytologisk inspirerede malerier, der fylder pænt op i kunstlandskabet. Ikke mindst den græske mytologiske verden står stærk med Leda og Svanen, Charons bådfart (til Hades dødsriget), Danae og guldtrangen og Kentaurer og Amazonerne; men også den nordiske mytologi er tydeligt tilstede og med et stænk oldægyptisk med kattekvinden på guldbelagt træplade. Det guldbelagte er nærmest en kategori for sig selv med vidt forskellige typer motiver (hveps, ansigt, gudinden Freja, ansigter, kattehoved) malet på gamle træstykker. Endelig er de en række malerier uden egentlig fællesnævner: Et fårehoved, en sammenfoldet kvindekrop, en Middelhavs-gademotiv med et indfældet lam med ryggen til, et afhugget fårehoved på en opsats, en død fugl, et babyhoved med fuld skrig og et bedstemorhoved med et afventende blik, en fantastisk gris, m.m.
En linje efterlyses
Rasmus Sand Høyer har styr på de forskellige teknikker og leverer et gennemprofessionelt arbejde – man skal i øvrigt spørge sig for ang. priser, for han er som galleriejer Claus Ørsted ikke meget for at slippe sine værker. Som kunstanmelder, der har set nogle af hans værker ved en tidligere lejlighed, savner jeg faktisk en linje i hans kunstneriske søgen, hans mange eksperimenter må godt udmønte sig i en egentlig større serie af malerier, der behandler et overordnet, men dog samlende tema. Det ville give mulighed for at danne sig et bedre overblik over hans måde at arbejde på og give mulighed for en bedre fordybelse.
Vestervold 24, Randers
Frem til 5. oktober