Bit Vejle klipper. Foto: Adam Gronne.

En eventyrlig historie – Nyt center for papirkunst i Nordjylland

Af Grethe Hagensen - 21. Jan 2018

Planerne er store og ambitiøse, når Karen Bit Vejle ( f. 1958) , som helst vil kaldes Bit, fortæller om det nye center for papirkunst, som hun er i fuld gang med at etablere sammen med sin datter Celeste i Hune ved Blokhus, hvor hun også selv har slået sig ned efter 30 års ophold i Trondheim i Norge.

Papirklipperen

Bit har klippet i papir siden hun var lille men fik et kick, da hun som 16 årig i Tivoli i København oplevede en mand, som klippede silhuetter i papir. Inspirationen var så stor, at hun, efter at have forsynet sig med sin mors lille sy saks, ikke har sluppet den siden. Hver dag klipper hun, og hun har gennem årene opøvet en fantastisk teknik, der gør det muligt for hende at klippe meget store, fantasifulde psaligrafiske værker formet af èt stort sammenhængende stykke papir og klippet udelukkende med saks. Et tidskrævende arbejde, der kræver stort overskud og koncentration, for der laves ingen forarbejder og klippes der forkert, skal det hele laves om. Det kan tage op til et år at lave et stort værk, hvis indhold først er nøje gennemtænkt og memoreret ned til mindste detalje i kunstnerens hoved.

Musikken og historien som inspirationskilde

Bit lytter altid til musik, når hun klipper, så derfor var det også naturligt for hende at sige ja til bestillingsopgaven til vinterfestspillene i Trondheim i 2008, hvor hun udfoldede sit talent i et 5 x 1 meter stort papirklip over Sjostakovitjs Trio nr. 1, opus 8. Hele værket, der er så stort, at det måtte deles op i sektioner for at blive monteret i glas, er indrammet af en stram ornamental mønsterbygning af snekrystaller. Det blev bl.a. vist på Kunsten i Aalborg.

Omkring 2010 startede et kunstnerisk samarbejde, en dialog, ”Paper Dialogues”, mellem den kinesiske papirkunstner Xiaoguang Qiao og Bit Vejle, som mundede ud i en fælles udstilling med unikke papirklip i store formater. Et hovedtema i værkerne var dragen i både kinesisk og norsk kultur og ornamentik, og disse ”Dragon Eggs” vil senere blive vist i det nye papircenter i Hune.

Ballerina Bulldog

En vigtig figur i Bits kunst er ”Ballerina Bulldog”, en tilsyneladende sart og sårbar balletdanserinde med en indre kraft, som driver hende målrettet frem mod hendes eget livsvalg. Bulldoggen er symbol på, at vi skal stå på egne ben. Op-rindelig fandtes ”Ballerina Bulldog” i 25 papirklip, men konceptet er udviklet og fremstilles ofte på udstillingsåbninger af en levende ballerina, som optræder med en bulldog ved sin side. Tindefilm har lavet en dokumentarfilm ”Bit – Ballerina Bulldog”, som Danmarks Radio har købt. Den bliver vist i DR i 2018.

Center for Papirklip

Bit er vendt hjem til Nordjylland, til Hune ved Blokhus, hvor hun voksede op, og netop her har hun købt en stor bygning, der tidligere har huset Aldi. Nu bliver stedet omdannet til 830 m2 udstillingsareal med butik og café. Her vil Bits papirklip være den faste kerne i udstillingen, som også vil huse skiftende udstillinger af både danske og internationale papirkunstnere. Der er planer om 4 events årligt, papiratelier, hvor publikum selv kan prøve at klippe under kyndig vejledning, rundvisninger og meget mere.

Den 14. april markeres den internationale Slow Art dag, som er en global begivenhed på museer og gallerier, hvor man kigger langsomt på et eller flere kunstværker og efterfølgende diskuterer sine oplevelser med andre tilstedeværende.

Ved åbningen af papircentret den 23. marts vil ikke alt være på plads, understreger Bit Vejle, for ting tager tid. Men hun har en plan! Så vi kan kun ønske hende held og lykke!

Centret åbner den 23. marts 2018. Derefter åbent hverdag fra 10 – 17 året rundt.

Center for Papirklip
Ilsigvej 2
Hune ved Blokhus

Sysaksen. Foto: Bent Jakobsen.
Papirklip. Foto: Mette Krag.
Artikel fra: Nr. 01 / 2018 – Jan. / Feb.