Udstillingens titel er ”Landskabs-abstraktioner, fabeldyr og keramiske objekter”. Felix Pedersen tager sit udgangspunkt i landskabet, som han fortolker frit med en ekspressiv malerpensel og heftige farver. Maleriet er hans foretrukne område, men når han er på rejse rundt om i Verden har han akvarelblokken, pensler og blyant med. Han laver små art-money og akvarel-kridt, hvor han mere umiddelbart beskriver og fortolker, hvad han ser. Endvidere tager han et væld af fotos, som han bruger sammen med erindringen i såkaldte erindringsbilleder, når han er hjemme i atelieret igen i Danmark. Felix Pedersen har bl.a. været i Ungarn, Italien, Marokko, Japan, Brasilien, og fra d. 4. januar til 5. februar var han i Cambodia. Han har gennem et stykke tid været interesseret i at se gamle templer i forskellige lande, hvor han bl.a. har besøgt Luxor og karnak-templet i Egypten, samt Taj Mahal i Indien. Næste tur blev så Angkor Wat, der er en tempelby. I dag har man frigjort templerne for store træer fra junglen, og det er blevet en kæmpe turistattraktion. På udstillingen på galleri Arte har Felix Pedersen en del billeder med udsnit af tempelbyen Angkor Wat – med bygninger, figurer og udsmykninger. Af andre motiver er der de mange elefanter, som turisterne rider rundt på og som har været brugt til at hive teaktræ ud af junglen. Den hvide elefant er et helligt dyr i Cambodia. Angkor Wat startede som et hinduistisk tempel, men senere tog Buddhismen over. Ud over elefanten er der aber, okser og slanger som hellige dyr.
Felix Pedersen har sit udgangspunkt i landskabet, så han havde de kritiske briller på, da han så, hvordan en stor del af junglen er blevet brændt ned til fordel for plantager med kashmir nuts og mangoer. Noget andet som er højst foruroligende er det meget plastik, som flyder overalt. Husene ligger i vand på stolper, og man kunne ikke se vandet for bare plastik.
Felix Pedersen har hjembragt plastik i forskellige farver fra Cambodja. Han skærer den op og fletter det nogle gange på billederne. Hvis den blå eller gule plastik bliver for kraftig lægger han hvid plastik over for at dæmpe farven.
Billederne bliver mere reliefagtige og skinner også, så de får en anderledes stoflig karakter. I et af billederne på udstillingen er der ikke plastik i, men en falsk hundrededollar-seddel. Nogle af billederne kalder Felix Pedersen for etagebilleder, for der er flere landskaber ovenover hinanden. Der er også de smukke og sanselige billeder med på udstillingen, for selve landskabet i Cambodia er jo smukt indimellem. Med vandfald, søer, bjerge og der var blomster og bananpalmer, der blomstrer. Felix Pedersen har ligeledes spændende fortolkninger af det danske landskab med på udstillingen, nogle af dem lige malet og helt friske.
Pontus Kjerrman og Tine Hecht-Pedersens keramik passer godt i udtryk og styrke til Felix Pedersens billeder. Pontus Kjerrman fyldte 65 år d. 10. marts, så han besluttede sig for at gå på pension som lektor i gipsstøbning ved Kunstakademiets Billedhuggerskole efter 35 års undervisning. Han kan nu koncentrere sig for fuld kraft om egne værker og udsmykningsopgaver. Pontus Kjerrman har befundet sig på Kunstakademiet i 40 år, de første år som elev, for han blev optaget på Det Kongelige danske Kunstakademi i 1979. Når han tager afsked med Kunstakademiet præsenterer han bogen ”Formning og Støbning – stuk og skulpturteknikker”. Pontus Kjerrman er født i Göteborg, Sverige og han er kendt for de mange udsmykninger med fabeldyr, der står rundt om i Danmark. Det fascinerende ved Pontus Kjerrmans fabeldyr er de mange følelser, der er på spil. Fantastisk at få leret til at leve og vise de følelser, vi mennesker har. Fabeldyrene udtrykker hver deres historie eller fortælling, og dette med den særlige form for inderlighed, som er en stor styrke hos Pontus Kjerrman. Heste- og katte-fabeldyr er de figurationer, han oftest benytter, og fabeldyrene er menneskeskikkelser med katte- eller hestehoveder. De senere år har Pontus Kjerrman indledt et samarbejde med sin kone, Tine Hecht-Pedersen, om at skabe fællesværker i keramik. Hun er som Pontus Kjerrman uddannet ved Det Kongelige danske kunstakademi. Hendes keramik er den frie modellering, for hun er en eksperimenterende og sprudlende kunstner, og det overrasker hele tiden, hvordan hendes kunstneriske udtryk udvikler sig. Inden hun blev uddannet på Kunstakademiet i København, havde hun modtaget undervisning på Det frie Akademi i Haag i Holland. Hun debuterede overbevisende på Charlottenborgs Efterårsudstilling i 1984. Noget af det der kendetegner Tine Hecht-Pedersens skulpturer er det kraftige farvevalg og blomsterne, og hun er optaget af forbindelsen mellem fortid og nutid. Den farve-palet hun p.t. arbejder med, har hun udviklet efter et indgående indblik i J.F. Willumsens (1863-1958) keramik. Ikke blot farverne, men også en noget anderledes form end den, hun sædvanligvis arbejdede med, fik betydning. Den blev grovere og mere forenklet, og også fletningen i keramikken hentede hun fra Willumsen. Ud over blomsterne lader hun sig inspirere af naturen, hvor hun finder interessante strukturer og mønstre. Som Pontus Kjerrman har Tine Hecht-Pedersen en række udsmykninger bag sig. Netop nu er hun i gang med en udsmykning til Holmlia skolen udenfor Oslo, Norge. Sammen med fællesværkerne har Pontus Kjerrman og Tine Hecht-Pedersen hver især værker med på udstillingen, Pontus Kjerrman fabeldyr i gips og keramik og Tine Hecht-Pedersen de keramiske objekter. Man kan glæde sig til en udstilling, hvor keramikken i den grad spiller sammen med billederne på væggen.
Galleri Arte
Krinkelkrogen 20, Lildstrand
7741 Frøstrup
Fra 1. til 22. april
www.galleriarte.dk