Djævelen er i detaljen

Af Bo Gorzelak Pedersen - 12. Apr 2019

Thue Møller Hylle er født i 1974 og er uddannet pædagog med speciale i krop og bevægelse. Han har tourneret som bassist med bandet The Burning og har medvirket på tre albums. Billedkunstnerisk arbejdede han i lang tid primært med tegning og i sort/hvidt på papir, men på det seneste har han også kastet sig over maleriet og over diverse blandformer. Udstillingen i Cykelbørsen byder på en lille håndfuld meget delikate værker på papir og på en række meget ekspressive og grimme malerier af ansigter. Eller rettere: en række malerier af grimme ansigter. Han ville ikke selv opponere mod brugen af ordet ”grimme”, tror jeg, for grimheden, det forvrængede og det vrængende er Thue Møller Hylles område. Det er det, der optager ham og som han forsøger at give kunstnerisk udtryk, sindets mørke baggårde, gyder og vildveje. Omend hans nye fokus på maleriet og dets muligheder for at opskalere og eksperimentere er spændende, er det så absolut fortsat tegningen, der er Thue Møllers største force. Han har et bemærkelsværdigt talent for at tegne, for at give sin streg liv og for med meget få og diskrete virkemidler at skabe let dirrende og ikke helt tilforladelige, visuelle rum. Malerierne, deres voldsomme udtryk til trods, virker ved sammenligning mere ordinære og ufarlige. Djævelen, som man siger, er i detaljen, og det er i det små og tilsyneladende mest fredsommelige Thue Møller er mest satanisk. Hans tegninger kan undertiden være som den slags henkastede bemærkninger, som folk kan komme med, og som i første omgang virker ret uskyldige, men som i virkeligheden åbner en afgrund.

Hvis jeg selv havde kunnet vælge, ville jeg have foretrukket flere tegninger på udstillingen, og færre malerier, ganske enkelt fordi tegningerne som sagt er mere interessante – og også fordi, vil jeg tillade mig at mene, et talent som Thue Møller Hylles for at udtrykke sig via tegning er mere spektakulært end et talent for at male. I hvert fald mere sjældent. Det er ikke altid størrelsen eller farveknaldet, der er det vigtigste. For nuværende er Thue Møllers kunstneriske styrke ikke den ekstravagante gestus med maling ud over hele gulvet, men det lille format med det allerhelvedes perspektiv. For at få et indtryk af omfanget af hans vision – på papir – ville det være godt med en større udstilling af tegninger, og jeg håber, vi en dag vil få en. Hvis du tilfældigvis har et galleri, så invitér ham. Han er up-and-coming og værd at holde øje med.

Cykelbørsen
Vestervold 24, Randers
Frem til 2. maj