Den muntre blandingskunstner – Den produktive Tal R udstiller igen en række mashed-up værker, hvor han tænker ud over de firkantede bokse og bryder flader op
Tal R(osenzweig) er efterhånden dansk kunsts velærværdighed, rig på hæder og status, med et CV, der bugner af internationale soloudstillinger og flere midlertidige professorater ude og hjemme. Han er næsten den institutionaliserede kunstner, der dog insisterer på at være en glad barnlig sjæl med et pivåbent sind.
Som han selv formulerer det i et nyligt interview:
Der findes et ord ”kolbojnik” på hebræisk, der betyder levninger, tiloversblevne rester. Det beskriver meget godt, hvad jeg laver. Jeg fisker en masse ting og sager op, der allerede eksisterer. Det er en konstant vekslende serie af indtryk, jeg samler op. Hvis man kombinerer forskellige input, får man tit et sært værk ud af det, der rækker ud over sproget.
Det er denne sprælske og drillende tilgang, der næsten altid er på spil i Tal Rs resultater af hans talrige indtryk. Ofte drejer det sig netop om blandingskunst, også kaldet mash-up teknik, hvor uensartede ”ting og sager” (som netop er titlen på syv af hans udstillede værker) går i kollision eller kollaboration med hinanden.
I hans nye udstilling fortsætter legen, selvfølgelig også sprogligt. Det er han også kendt for. En længere nyproduceret farveglad serie hedder ”Weather Report” i kendte størrelser (80 cm x 112 cm x 4,5 cm) der passer ind i dagligstuerne.
Men i en anden del gør han op med det idylliske format og bryder fladerne op i ulige geometriske sammensætninger. Det virker som visuelle tektoniske plader i skubberi med hinanden.
Denne afdeling vises frem under hele udstillingens legesyge titel Sølvbryn, der er hans selvopfundne ord, der associativt danser videre fra øjenbryn og skovbryn.
Ideen er sjov. Men er den mere end det? Det svarer værkerne ikke på.
Men der skal gives points til den evigglade stemning i billeder og tegninger. Det samme kan siges om rækken af træsnit, der i glasmontre udtrykker deres egen bastante lethed.
Måske er det denne øjensynligt naive lethed i hans produktion, der problematiserer vores opfattelse af og fordomme over for den omgivende virkelighed, der ellers tynger den nye generation af kunstnere til jorden i skam, skyld og tab.
Tal R maler (helt bogstaveligt) med den brede pensel i sine strøg og selv om mange detaljer og antydninger i billeder, skulpturer og mixed media- værker toner frem med gru, død og rædsel, dukker der altid et klovneansigt eller mystiske tegn frem, der helt alkymistisk skaber nye mentale materialer.
Galleri Bo Bjerggaard,
Flæsketorvet 85A, København K.
Frem til 21. oktober