Theodor Philipsen - Gade med kameler i Tunis 1882, olie på voksdug, SMK

Danske kunstnere i Nordafrika på Fuglsang Kunstmuseum

Af Inger de Stricker - 24. Aug 2024

Udstillingen I lyset af Nordafrika har J.F. Willumsen som hovedomdrejningspunkt, men viser også en række andre danske kunstnere, som i perioden har besøgt Nordafrika og arbejdet der i kortere eller længere tid. Lokaliteterne er de franske besiddelser: Marokko, Algeriet og Tunesien og motiverne afspejler fascinationen af det eksotiske og fremmede i den muslimske kultur.

Kunstnere har altid rejst ud for at lade sig inspirere og ikke mindst i det nævnte tidsrum, hvor det blev meget lettere at rejse ud pga. nye transportformer.

Samtidige rejseannoncer på udstillingen viser franske jernbaner og propelfly i en tid fuld af nye, hurtigere rejsemuligheder, men stadig med nysgerrighed efter orientens mystik og sensualitet i form af plakater af sheiker og haremskvinder på kamelrygge som lokkemiddel.

Theodor Philipsen er den første dansker, der ankommer med sit malergrej og fornøjes af de gode by-og dyremotiver. Han maler billeder af kameler og æsler i flimrende impressionistisk lys fulde af atmosfære i Tunis 1882.

Senere kommer andre danskere til, såsom Rudolph Tegner og hans kone Elna i 1905, først til Marokko, en rejse som gentages i 1948-49 og i 1930 til Tunesien. En imponerende og suggestiv ekspressionistisk skulptur i bronze, som forestiller blinde i et ligtog med liget af en ung kvinde placeret på toppen, er et af resultaterne af den sidste rejse til Marokko.

I 1914 ankommer Willumsen første gang. Han besøger med sin anden kone, Edith, Tunesien. Mens han laver en masse skitser som forlæg for malerier, laver hun små udtryksfulde træfigurer af lokale mænd og kvinder i ekspressiv stil, hele tiden i en blanding af runde og kantede former. Faktisk meget fine. I 1931-32 kommer han igen, nu med sin franske samleverske Michelle Bourret, som får et 3 mdr. langt danseengagement i Oran i Algeriet, og han følger begejstret med for at udnytte motiverne på stedet. Igen bliver det til skitser, som senere udnyttes i malerier.

J.F. Willumsen – Arabere ved en kilde, 1931, Olie på lærred, Udlånt fra Nationalmuseet i Oslo

I billedet Arabere ved en kilde fra 1931 er farven egentlig sammensat af de tre primærfarver, men i stærkt neddæmpet udgave, med den gule som okker, den røde som rosa og den blå iblandet hvidt. Afrikas lys neddæmper farven. Formen er domineret af en stadig blanding af ro og uro. Mændenes dragter indeholder zigzag-former og husene er kubiske og statiske. Konturlinjerne er blå og laver en sammenhæng til de andre blå farver i billedet.

Olivia Holm-Møller – I Algier 1948, olie på lærred, udlånt fra Museum Jorn

Olivia Hold Møller begynder sent i sit liv af rejse og besøger alle tre områder i 1947-48 og laver nærmest billedkoncentrater af sine indtryk i lysende farver og stærke kompositioner med symbolske figurer.

Ægteparret Ejler Bille og Agnete Terkildsen er i Marokko i 1952 og 1962. Nu er tiden blevet en anden. Kunsten er blevet abstrakt og indeholder symbolske og ornamentale sammendrag af det sete.

Det er en dejlig udstilling med gode billeder af de udvalgte kunstnere, især Willumsen står stærkt, men han er også hovedpersonen med billeder opdelt i to afdelinger midt i rummet fra henholdsvis første og andet besøg. Der er andre gode kunstnere, som ikke er nævnt her, men som er absolut seværdige. Ydermere er der mange fine, tegnede skitser, samt som sidetema, en række eksempler på den tidlige turisme fra Europa til Nordafrika.

Fuglsang Kunstmuseum
Nystedvej 71, Guldborgsund
Frem til 15. september

Edith Willumsen – Araber, udskåret figur i bemalet træ, 1915, udlånt fra Willumsens Museum.
Artikel fra: Nr. 07 / 2024 – August / September