Dans med livet og lyset

21. Jan 2010

Af Lis Engel

Lyset som kraft
Den grønlandske kunstner Hans Lynge kan kunsten at skabe en intens unik sansning af det som er fysisk nærværende og samtidigt åbne for at dette fysisk sanseligt nærvær udvider oplevelsen af kroppen, rummet, livet og lyset ud i et uendelighedsperspektiv.
Hans Lynges motiver udspringer af intens nærværende oplevelse af den grønlandske fangerkultur og natur. Han væver sansningen af hverdagen sammen med lyset som metafor for en bevægelse der berører alt: kroppen, himlen, havet, dyrene, menneskene, hverdagen og myterne i et overvældende møde, der både rummer vildskab og skønhed. Det er billeder, der åbner for hverdagen og naturen som indgang til et kosmisk perspektiv, der først og fremmest viser os lyset som den kraft der skaber livet, som bevægelse der berører, løfter og gennemlyser indtil alt. Lyset er på en gang den kendte virkelighed og forvandlingen af denne virkelighed ind i det grænseløse og uudsigelige. Det er lyset som en kraft der sprænger alle fastlåsninger. Rummet udvides og mennesket løftes.

Kunsten som udvidet rationalitet
Hans Lynges oplevelse af virkeligheden kan kun fortælles gennem kunsten som sensitive udforskning gennem berøringens og bevægelsens billeder. Det er billeder, der måske på nogle moderne mennesker vil virke gammeldags, men det er også en kunst, der kan erindre os om kunstens mulighed for at udforske mødet med livet og gøre det fuldstændigt sanseligt og håndgribeligt. Hans Lynges kunst kan når den er bedst næsten tage vejret fra en, så blændet bliver man af lyset og af det grænseløse rum, som kommer til udtryk i billederne uanset om motivet er udsprunget af naturen eller af de symbolske mytologiske fabuleringer, der gennemvæver den grønlandske fangerkultur. Lyset, kroppen, jorden og himlen danser. Jorden og kroppen kaster skygger og mørke, men kroppen og mørket er også det som gennem mødet kan bevæges og i bogstaveligste forstand bringes til at danse. Hans Lynges klassisk romantiske billeder og skulpturer får os til at standse op og selv få del i en intensivering af observationen og viser os dermed kunstens mulighed som indgang til en udvidet rationalitet. Den nøgterne og præcise observation indgår et alkymisk bryllup og undfanger den sensitive erkendelse, hvor intensiveringen er port til en bevægelse, der udvider og forvandler alt.

Billedet som glitrende kraftcenter
Der er mange dejlige billeder og skulpturer der er en fordybelse værd. Jeg vil blot nævne et enkelt eksempel her nemlig ”Sol over Nordlandet” fra 1973, hvor de sarte farver af hvid, gul, rød, rosa, sart grøn og turkis grå og brun nærmest svæver igennem os fra den lysende glitrende solstjerne som er billedets kraftcenter. Alt sitrer og vibrerer. – Alt som åbner sig og gennemstrømmes af et sådant lys i sine celler bringes ind i en vibrerende tilstand som gør en forskel der kan mærkes. –

Kærtegnet som livets moder
Hans Lynge behersker også skulpturen hvor han igen viser sin kropsligt nærværende observation der forbinder alle sanser med en sensitiv bevægelse, der afsøger det fysiske som bevægelsens bro mellem det synlige og det usynlige. Stop fx op ved ”Madonna” fra 1967. Det er en klassisk romantisk form, der på en gang forbinder fedtstenens kvaliteter med kærtegnets omsluttende favn som livets moder og som vi kan mærke berører vores hjerte.
Jeg vil gerne anbefale en opdagelsesrejse i Hans Lynges sensitive landskaber som en lovsange til livets mulighed.

Nordatlantens Brygge
Strandgade 91, København K
Frem til den 25. apri
l
Artikel fra: Nr. 01 / 2010 – Jan / feb