Alt er i forandring, djævelske skikkelser, lysende bjerge og kosmiske væsner, der gror, fødes og forvandles, er nogle af de gennemgående motiver, man møder i Cecilia Fionas soloudstilling ´Paradis for sommerfugle’. Hun bevæger sig i ansigters bevidsthed.
I denne krop af malerier, alle malet med harelim og pigmenter, møder besøgende værker, der udforsker grænserne mellem mørke og lys, kaos og orden, himmel og jord. Med udstillingen manifesterer Cecilia Fiona et fabulerende univers, hvor alting hele tiden forvandler sig til nye former og smelter sammen. Vi befinder os i et mytisk og sansemættet rum, der trækker tråde tilbage til gamle religiøse kalkmalerier, og som samtidig peger frem mod samtidens brud med faste grænser – og lader dyr, mennesker og natur blive ét.
Med en baggrund i kunsthistorie er Cecilia Fiona i sin praksis optaget af, hvordan myter og fortællinger fra fortiden bevæger sig gennem tiden og genopstår i nye former.
”Jeg er fascineret af mødet mellem den fysiske virkelighed og fiktionens verden, fordi de to sfærer ofte bliver præsenteret som adskilte elementer, men for mig at se krydser de hinanden igen og igen og er uadskillelige. Vi bliver nødt til at forholde os til fantasien og fiktionen, fordi den er med til at forme verden. Og derfor bliver jeg ved med at dykke ned i fiktionens sanselighed i mine værker i et forsøg på at prøve at forstå den fysiske virkelighed, der omgiver mig,” udtaler Cecilia Fiona.
Dragterne, der ligger rundt omkring på gulvet i udstillingen, kan netop ses som et konkret møde mellem den fysiske virkelighed, i form af kroppen, og fiktionen, i det de er inspireret af myten om gudinden Ishtar fra det gamle Mesopotamien, der både var gudinde for krig og frugtbarhed på samme tid. En mytisk skikkelse, der således repræsenterer liv og død i samme nu forbinder det dæmoniske og det kosmiske.
Fionas værker kan ved første øjekast virke kaotiske, men når man kigger nærmere efter, ser man i malerierne, hvordan det netop er ud af kaosset, forvandlingen, at væsner fødes, og livet gror frem. Cecilia Fiona peger med udstillingen på kaos og bevægelse som et livgivende frem for destruktivt element – og efterlader beskueren med håb for fremtidens kaotiske forandringer.
Cecilia Fiona (f.1997) har en bachelor i kunsthistorie ved Københavns Universitet. Fiona har udstillet på Á mon avis, Galleri Kant, Grand Teatret og Galleri Q. og Reventlow-Museet på Lolland.
Fyrgården
Fyrstien 1, Hundested
Frem til 10. oktober