Udstillingen består af 27 værker, der i 2019 for første gang blev vist i Monaco som optakt til en verdensturné, der så blev aflyst af covid19-restriktioner. Denne udstillingstourné bliver nu taget op igen med udgangspunkt i Galleri Oxholm, København.
Glæde på trods
De 27 værker består af farvestrålende popart-portrætter, tilsyneladende Basquiat-inspireret, men også kun tilsyneladende, for de ejer deres helt egen verden, professionelt udarbejdet, ovenpå en grund af akrylfarver, hvor de sårbare ansigter bliver opbygget med et væld af pailletter og perler i forskellige former og farver. Det mest enkle er værket ”Scarman” i sort/hvidt med munden formet som et sammensyet ar. Når man skiller sig så grundigt ud som George O’Dowd, alias Boy George har gjort og gør – så hedder det, gør hvad du vil, og tag, hvad der kommer.
At det ikke har været let, tyder alle de sammensyede psykofysiske ar på flere af værkerne, for eksempel ”Alternative Realities” og ”A Kiss From The Glittering Abyss”. Denne portrætkunst udtrykker også en glæde som i ”Satellite Of Love”. Nogle værker skildrer glæden på trods i ”The Beautiful People”, andre er helt frie og strålende som i ”Terrific Day” – alle følelserne er med, også de helt sorte i ”Deeply Flawed”. Andre fik mig til at tænke på Tove Ditlevsens ”Den dag min far var glad” eller Benny Andersens ”Svantes lykkelige dag”.
Der er ikke noget i kunst, der er rigtigt – der er ikke noget, der er forkert – der er noget, der er anderledes. Som Miles Davis sagde: ”Don’t worry about faults – there aren’t any.” Alt er åbent, og Boy George er med sin minutiøse påklædning selv en del af værket. Han slår en tone an, som er uhøjtidelig og lige til og som vil noget: Stå ved dig selv hele vejen rundt, så er der en chance for, at du kan komme til at se dig selv som et helt menneske. Ren Kierkegaard.
Spændende og fornyet popkunst – tillykke Oxholm og Boy George.
Galleri Oxholm
Pile Allé 25, Frederiksberg
Frem til 4. juni