Udstillingen er en del af et tiltag på Den Hirschsprungske Samling kaldet ”Hjørne-udstillinger”. Den kaster et forfriskende lys over samlingen. Her kan opleves ny opdateret viden med detaljer på ofte allerede kendte værker. Skjulte perler fra magasiner støves af og fremtryller spændende historier, der foldes ud på en intim måde i en forbundet tråd til Den Hirschsprungske Samling.
Mændene bag
Heinrich Hirschsprung fik stykket sin kunstsamling sammen lige fra sit første indkøb i 1866 og fremad med en dybfølt passion. Denne ukuelighed, som en bevægelig bølge i samfundet, kan vi takke ham for. Samlingen åbnede dørene, efter en indædt sej kamp, i 1911. Heinrich havde påbegyndt ideen om et museum allerede i år 1900. Desværre blev det hans hustru Pauline, der som den eneste af de to kom til at opleve museet.
Netop nu kan publikum opleve maleriet “Den blinde” fra 1896-98 af Ejnar Nielsen. Motivet med en blind pige, hvis hånd holder om en buket porøse mælkebøtter i forskellige livsstadier, er fremvist med eminent nænsomhed. Indlevelse i en blind kvindens livsverden er unik. Maleriet styrkes i, at den symbolistiske kunstner formår at skabe et univers af følelser. Hvem er hun mon? Hvorfor løber der en gylden flod igennem et grønt landskab? Som en jordisk Madonna bærer hun ikke Jesu, eller en krone, men en blomst tæt til sit hjerte og sit skød. Hendes ene hånd bærer ligeledes to forlovelsesringe, ligesom baggrunden bebos af får i par. I gyldent lys som i en mosaik eller i en bølgende kornmark snor Gjern Å sig af sted som en slange i et bakket paradis. Og netop ved Gjern Å slog maleren sig som ung mand ned i et sommerhus. Her fandt han sin sjæls landskab. Den blinde pianist Dagmar kom i hjemmet og sad model til maleriet. Maleriet af den blinde går igen i flere af Nielsens værker. Eksempelvis i ”En læsende blind pige”, hvor bogen lyser op i det ellers mørke rum. Andre kunstnere var på samme tid inspireret af den blinde, bl.a. Ancher-parret, i personens sanselige intense tilstedeværelse i rum.
Maleriets tid
Maleriet vakte i sin samtid forargelse med sit relativt uhørte motivvalg og udtryk, men i år 1900 endte det på Verdensudstillingen i Paris. Ydermere har værket inspireret stumfilmstjernen Asta Nielsen i “Den evige Nat”, hvor hun spiller en blind muse. I filmen mimer hun maleriet med lukkede øjne og en mælkebøtte i de åbne hænder.
Det kan varmt anbefales at nyde en hyggelig tur i hjørnet af Den Hirschsprungske Samling.
Den Hirschsprungske Samling
Stockholmsgade 20, København Ø
Frem til 14. januar 2018