Berøringspunkter

23. Mar 2011

Af Preben Winther
preben@winther.mail.dk

Sulegaardens aktuelle udstilling 3 i én præsenterer værker af tre endog meget forskellige kunstneriske temperamenter blandet mellem hinanden.
En linjeføring, en struktur i et billede spejles i et tredimensionelt objekt; eller en skulpturel figur, en bragende farvesætning i en miniaturekasse finder genklang i intense oliemalerier. Disponeringen af udstillingen åbner bestandig for visuelle røde tråde, der krydses kompositorisk og tematisk og bereder beskueren nye overraskende oplevelser.
Grafit, moselud og oliefarve
Nurith Lumer-Klabbers (f. 1955 i Israel) skaber sort/hvide tegninger med blyant og grafit, på papir eller lærred. De er både voldsomt dramatiske og uendeligt sensible. Selv i de helt uberørte områder i hendes billeder råder tomheden ikke, en dybt personlig indlejret kraft er til stede overalt. Enkelte gange får en farve eller små stykker slagmetal lov at spille med. Hendes værker er langt overvejende abstrakte, svært afkodelige. Alligevel synes hendes primære anliggende klart – at fortolke eksistensen og menneskets grundvilkår.
Carl Henning Aarsø (f. 1944) bidrager bl.a. med sine finurlige objekt-skulpturer. Hans stående stankelbenede eller spinkle svævende værker i naturgrene, ståltråd, små stumper lærred, tørv og andre materialer, såvel som hans betagende rå lærreder bemalet med moselud, korresponderer smukt med Lumer-Klappers’ mere hårdtslående sorte.
I andre af sine objekter distancerer kunstneren sig milevidt fra naturen, f.eks. i Oliefarvetårn, hvor tomme farvetuber er presset ned i et højt, snævert ståltrådsbur. Her er det åbningen mod det koloristiske og oliemaleriet som genre, der går i dialog med værker af kunstneren Ole Pultz (f. 1952). Hans abstrakt-ekspressionistiske lærreder er næsten alle bygget over kasseformen som bærende struktur. Også her findes der spejlinger i nogle af Aarsøs små kasseobjekter.

Velgørende anderledes
3 i én fremstår som endnu en perle i den lange række af udstillinger i Galleri Sulegaarden; som oftest lavmælte, lidt skævvinklede i forhold til mainstream-galleriernes satsninger – eller mangel på samme.
Dybest set er det Carl Henning Aarsøs personlige tilgang til kunsten, der kommer til udtryk i alle galleriets udstillinger. Han har sine præferencer, sin forkærlighed for det anderledes og det der vækker sanserne hos beskueren. Fortjener noget at udstilles for sine indlysende kvaliteter, skal det udstilles, uanset hvor meget eller hvor lidt det lige nu måtte passe ind ’på bjerget’. Det er velgørende.

Galleri Sulegaarden
Lundagervej 27, Assens
Frem til den 25. aprill
Artikel fra: Nr. 03 / 2011 – Marts / april