Bente Skjøttgaard (årgang 1961) er uddannet som keramiker på Designskolen i Kolding i perioden 1982-86. Efter et kort studieophold på Bezalel Academy of Arts and Design i Jerusalem var hun i 1986-90 tilknyttet porcelænsfabrikken Bing & Grøndahls produktudviklingsafdeling. Hun debuterede i 1990 med en separatudstilling i Den Kongelige Porcelænsfabriks lokaler på Amagertorv i København.
Det handler om fordybelse
Bente Skjøttgaard er keramiker, der går all-in i sit arbejdsområde. Det handler om at lære og forstå og udvikle de muligheder, der ligger i leret, brændingen og glasuren. De mange års erfaringer giver tilsvarende muligheder for at udfolde kreativiteten med nye former og udtryk. Hun eksperimenterer med former og glasurer helt ud til kanten af det keramisk mulige, så der opstår billeder, som er anderledes og udfordrer, hvad keramik ‘bør’ være. Det er det, der sker, når man fordyber sig totalt i sit valg af arbejdsmæssig livsbane.

Udstillingen er meget omfattende og fylder hele det store fine udstillingsrum med udsigten til Lillebælt. Der er mange værker, måske lidt for mange til, at de forskellige arbejder kunne stå lidt skarpere. Der er i alt 17 forskellige temaer repræsenteret, så det må siges at være en dækkende retrospektiv udstilling. Og det handler ikke om form, der skal følge funktion – altså lige med undtagelse af den lille afsnit med titlen “Badeværelseshylder og håndvask” i fire forskellige farver fra 1995.
Spændvidde fra skyer til istiden
Fra slutningen af 1980erne og gennem 1990erne arbejder Bente Skjøtgaard med “serier af enkle former”, “Klumpformer og røgartikler” og “drejede vaser”, der i 00-erne fører til “glasurstykker”, hvor former som skål, bakke, fad og vase bliver udfordret på forskellig vis. Dette gælder både det formmæssige og glasurerne, der løber og blandes.

Derefter sker der noget med formerne. Det er, som om de kæmper med at frigøres fra det funktionelle for at blive til billeder (og memes) af naturen som “stamtræer”, “forgreninger og kuber” og “metamorfoser og fullerener”, hvor man får en fornemmelse af en række farvemæssige eksplosioner, der løfter sig over fladen og stiger til vejrs. Det samme sker i “alting flyder” og “hvide formationer”, hvorefter formerne løfter sig til “vejrkompositioner” og “skyer” for så at kigge på landskaber og søge efter spor af “mellemistid/interglacial- perioden”. I denne sidste afdeling findes tre fantastiske værker som ‘stor rod, grøn, sort”, “grøn rod” og “stor rod, grøn, hvid”, alle fra 2005. Det er stærke magtfulde billeder på naturens historiske betydning, der er blevet til skulpturer og mindesmærker over den lange udvikling, Danmark er skabt af.

Det snor sig
Det hele kulminerer i afdelingen for skyer med “cumulus#1625” hvor Bente Skjøtgaard arbejder med forgreninger som selvbærende buer dannende mønstre, der snor sig, som om tyngdekraften ikke gælder i konstruktionsfasen, og hvor hullet i forgreningerne er med til at skabe den lethed, der får begrebet sky til at udfolde sig. Det ses også i et værk som “mnemiopisis leidyi#1855 fra serien “alting flyder” i 2018, hvor figuren synes at bevæge sig og ændre form, hvis man lige kigger væk. Så levende er den.
Det er også baseret på det levende, man får præsenteret i videoen (af Rikke Rørbech) “Spor af det jyske kvæg på hærvejen” hvor gulvet dækkes af ler, og køerne tramper sine spor som en slags hyldest til fortidens store kvægdrifter midt ned gennem Jylland til Tyskland. Umiddelbart falder Asger Jorn ind med nogle af hans store keramiske værker, hvor han både satte spor og kørte med scooter.

Naturen og tiden
Som titlen antyder, er det glasuren, der har Bente Skjøttgaards intense interesse. Hun arbejder bl.a. med former, der er velegnede til at lade glasuren løbe ned ad siderne og blive til selvskabte fortykkede lag eller dråber. Hun lader altså tilfældet råde, som det også sker i naturen og ser, hvad det ender med.
Et livsværk af Bente Skjøttgaard folder sig ud i billeder af kosmos, historien, tiden og tilværelsen visende, hvad keramikken har af nærmest uendelige muligheder, og hvorfor det var afgørende, at vi i sin tid fik Clay som museum.
CLAY – Danmarks Keramikmuseum
Kongebrovej 42, Middelfart
Frem til 26. oktober