Black Is A beautiful word. II Courtesy of the artist Jeannette Ehlers.

Astrid Holm og Co indtager scenen på Rønnebæksholm

Af Ida Aakerlund - 21. Mar 2020

Efter en stærk smuk udstilling på Øregaard går rejsen til Rønnebæksholm, men nu med en samtidskunstnerisk vinkel med fem nyere kvindelige kunstnere, der giver et medspil til de kvindelige modernister. En ufattelig vigtig fortælling fra en tid, hvor kvindelige kunstnere måtte bane sig vej i en stor vild uigennemtrængelig mandejungle af museumsdirektører, anmeldere og sammenslutninger.

Rønnebækholms fokus bliver at understrege, hvordan kunst er kulturel hukommelse som del af en kollektiv erindring. I den sammenhæng kan Astrid Holms maleri af en sort vestindisk kvinde fremhæves, malet i 1914 under en rejse til De Vestindiske Øer. Her er Holm ikke bare en modig kvinde og kunstner, men en historiefortæller.

Astrid Holms virke

Holm en ener i sin samtid med sin handlekraft og nytænkning. Hun var som en af de første kvinder med til at skrive æstetiske tekster om kunst. Derudover eksperimenterede hun med diverse medier fra maleri til keramik og til vævning. Holm introducerede ligeledes nye strømme såsom fauvismens kunstsyn i Danmark. Hun levede i 1910-14 i det internationale Pariser-kunstmiljø og blev som den eneste af to danskere elev af Matisse.

Derudover kæmpede hun for at opnå accept i de etablerede mandlige kunstsammenslutninger, men forgæves. Så fra 1920 og frem helligede hun sig at bane vej for kvindelige kunstneres uddannelse. I 1921 blev hun frontfigur for gobelinvævning på Det Danske Kunst-akademi. Derudover skabte hun som leder af Croquisskolen et samlingspunkt for nordiske kunstnere. Netop Holm kan ikke have været bedre hertil med hendes rejselyst og netværkstråd til især kvindelige kunstnere. Her kan danske Ebba Carstensen fremhæves i Rønne-bækholms intime rum. Det imponerende vægtæppe ”Dronningen af Saba” er skabt af hende og af Holm.

Astrid Holm, Rosa dækker bord, 1914. Statens Museum for Kunst.

Opbygning i rum

Udstillingens scenografi løber igennem syv rum, der hver har sin fortælling. I denne anmeldelse kommenteres rum 1 med samtidskunstner Mette Winckelmanns dialog med Astrid Holm og Co. Portræt-kunst er her omdrejningspunktet, men ud fra en frigørende tanke, idet kvinderne ikke er underlagt bestillingsopgaver eller naturalismens krav, men søger at finde frem til og mærke en egen udtrykskraft. Winckelmann træder ind i kvindernes portrætter med et eget dristigt selvportræt. Hun er gået i aktion med et privatejet selvportræt af Ebba Carstensen, der i stærke farver ser direkte på os med penslen klar til at skabe. Ligesom Carstensen og Holm formåede at arbejde på tværs af medier, er Winckelmann kendt for at arbejde på tværs af materialer i et abstrakt univers. I dette selvportræt gennemtrænges maling og stof af et bagvedliggende geometrisk grid. Værket rummer tanker om en underliggende krop og erindring og taler til håndværket i et moderne kvindeligt patchwork.

Skynd dig at tage på en rejse til Rønnebækholms åndehul og udforsk netop nu samtidskunst med Astrid Holm og Co.

Rønnebæksholm
Rønnebæksholm 1, Næstved
Frem til 14. juni

Artikel fra: Nr. 03 / 2020 – Marts / April