Anita Viola Nielsen.

Arte Museum & Gallery – ”Springtime” med billedkunstner Anita Viola Nielsen fra Corner og keramiker Jens Hostrup fra Raku galleriet, Slettestrand.

Af Pier Marie Andersen - 22. Apr 2024

SPRINGTIME – Arte Museum & Gallery, Lildstrand viser udstillingen ”Springtime” med billedkunstner Anita Viola Nielsen fra Corner og keramiker Jens Hostrup fra Raku galleriet, Slettestrand. Titlen Springtime refererer til de lyse energifyldte farver, man finder i de to kunstneres værker, og som passer fint ind i det spirende forår. Der er samklang og harmoni de to kunstnere imellem ikke kun med farverne, men også i Anita Violas poetiske penselstrøg og i Jens Hostrups musiske værker. Hos de to kunstnere er der ligeledes spor tilbage til det antikke Rom.

Anita Viola Nielsen har akvareller, olie på træ og lærred og akryl på lærred med på udstillingen. Alle billeder har et udspring i Rom, som Anita Viola tager til hvert år. Hun laver skitser og tager fotografier, for så at fortolke naturen i bl.a. Borghese parken eller ved Tiber floden.

Anita Viola Nielsen – Temples of Asklepios.

Hendes maleri ”Tempel of Asklepios” hænger centralt i udstillingen på Arte Museum & Gallery, et tempel der den dag i dag står i Villa Borghese i Rom. Da Anita Viola første gang besøgte Rom, faldt hun med det samme for de kæmpestore gamle pinjetræer, og lyset mellem træerne fandt hun guddommeligt smukt. Sagnet om ”Tempel of Asklepios” fortæller om den græske lægegud Asklepios og hans betydning for de pestsyge, der blev isoleret på øen midt i Tiberfloden. Anita Viola fortæller om inspirationen til denne myte: ”En statue af guden blev sejlet op ad Tiberen. Idet båden passerer Tiberøen, løsriver Asklepios slange (snog) sig fra sin stav, Æskulapstaven, og svømmer i land på øen. Det viste sig, at slangens spyt var gavnligt for de syges helbredelse, og det blev til en kult omkring Asklepios. Der blev opført et tempel til de spedalske, hvor kuren bestod af nærvær med Asklepios slangen samt andre dyr, urter, helligt vand og opiumskure, hvor den syge så syner af guden.”

Anita Viola Nielsen – Peacefull Island at night.

Flere af billederne på udstillingen er sansninger vakt af dette sagn. Motiverne giver ifølge Anita Viola også indblik i vores egen tid med pandemi og global opvarmning. Maleriet ”Wild flowers” handler om vilde planter. Hun har opholdt sig en del ved Tiber øen, hvor hun har været optaget af de vilde planter, der skyder op af sig selv. Under antikken dyrkede man det og brugte de vilde planter som kur mod sygdomme. Ud over de vilde planter og blomster kan man i hendes motiver ofte se træer og fugle. Noget af det sidste, hun har arbejdet med, er tre eksperimenter hvor hun kobler Antikkens historie omkring Livias hus med genbrugspap. Hun har i motiverne skabt bevægelser i træernes blade, en teknik hun er inspireret af fra de antikke billeder i Livias hus. Og hun har brugt værdiperspektiv, hvor det der har betydning er malet størst. Anita Violas billeder fortæller en historie og rummer et budskab, men ud over det er de utrolig smukt og sanset malet. Hun har i malerierne brugt mange forskellige pensler og har brugt dem meget bevidst i udformningen af motiverne. Hendes farvevalg rummer liv og lyst, og lyset spiller en vigtig rolle.

Jens Hostrup.

Jens Hostrup har i sin rakukeramik drejet leret op i utrolig smukke, sansede former, der har mindelser om urgamle klassiske former, bl.a. fra det antikke Rom. Der er forskellige størrelser krukker, lågkrukker, vaser, skåle m.m., og det er alt sammen med et så fint design og med så smukke indtagende farver, at man fornemmer sjæl og nerve i udførelserne. Han blander selv farverne, så der er forskellige nuancer af blå, gul, rød, grøn og violet. De er som regel holdt i en lys forårsagtig tone, men indimellem kommer en kontrast og drama ind med en mørkere tone.

Keramik af Jens Hostrup.

Jens Hostrup sliber rakukeramikken både indvendig og udvendig, og det giver værkerne en fin, elegant overflade.

Derefter sprøjter han et tyndt lag glasur på formerne med de ønskede farveblandinger. Efterfølgende brændes keramikken udenfor i en gasovn for til sidst at blive placeret i tønder med halm. Under denne proces, der kan vare mellem få minutter og op til 20 minutter, opstår de fineste krakelerede mønstre på lertøjet. Raku betyder rendyrket nydelse, og det er, hvad man kan opleve på udstillingen ”Springtime” på Arte Museum & Gallery.

Arte Museum & Gallery
Krinkelkrogen 20. Lildstrand
7741 Frøstrup
Frem til 20. maj