Ole Hedeager.

Ansigter ved ansigter

Af Jens Rolighed - 22. May 2024

Ansigter ved ansigter – Annette Hoff-Jessen og Uffe Christoffersen på Gallerie Rasmus i Odense

To velkendte og veletablerede kunstnere, Annette Hoff-Jessen og Uffe Christoffersen udstiller nu i Gallerie Rasmus sammen med Ole Hedeager, Lene Christoffersen keramikerne Søren Willum og Niels Møller og glaskunst af Gøttrup og Madsen. Hoff-Jessen og Christoffersen har boet i Frankrig i mange år, men har nu slået sig ned på Djurs. Det er første gang, de udstiller i Gallerie Rasmus, og det har været værd at vente på. Kunstnerparret er begge uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og har mange udstillinger bag sig.

Annette Hoff-Jessen.

Ansigtsmaleren

Annette Hoff-Jessen har i sine værker ansigter, som et centralt motiv. Det uudgrundelige og maskeagtige ved næsten alle ansigter er en fascination, som har forfulgt kunstneren lige fra begyndelsen af hendes kunstneriske virke.

Kunstnerens portrætter forestiller ikke bestemte personer, men næsten altid unge kvinder. De males ofte i trekvartprofil og ser ud mod beskueren med nogle stærke, mandelformede øjne, der er trukket op med en sort kontur. Ansigtsfarven er helt lys og står i stor kontrast til de mørkere kulører, som omgiver ansigtet. Omkring ansigtet ses elementer fra naturen. En hårlok ned over en kind bliver til en stor fjer, og planter, træer og et naturlandskab tilføjes til et mere samlende signalement af et portræt. Naturens farver er præget af en varm-kold kontrast og giver nye dimensioner, som kan være med til at udbygge fortællingen om ansigtet.

Der er næsten noget Mona Lisa over Hoff-Jessens ansigter. Leonardo de Vinci berømte portræt skildrer en ung kvinde med et næsten mytisk blik mod beskueren og i et landskab fuld af mulige medbetydninger, men det er helt karakteristisk for Hoff-Jessen, at hun også lader farver og naturelementerne give os en forståelse for det ansigt, som er hovedmotivet.

Tigermaleren

Det er svært ikke at forbinde Uffe Christoffersen med tigre. Han har malet et utal af malerier, hvor det store kattedyr har været helt i fokus. Han har igennem mange år været utrolig tro mod dette motiv, som vel også indeholder og afslører dybereliggende lag i et menneskes natur.

Uffe Christoffersen.

Når Uffe Christoffersen maler tigerportrætter bruger han især komposition, farver og bevægelse til at skabe nogle dynamiske tigre. Det kan være en tiger, som med grønne øjne kigger intenst ud på beskueren i en helt enkelt, rolig komposition. Brugen af komplementærkontraster, rød tunge mod grønne øjne, orange ansigt med blå kinder giver imidlertid en helt anden dynamik om tigerens væsen. Det forstærkes naturligvis af tigerens åbne gab, der afslører nogle skarpe hjørnetænder og en rød tunge.

Uffe Christoffersen.

Anderledes dramatisk kan Uffe Christoffersen skildre tigre, når de er i aktivitet eller er med i en fortælling om tigerens liv. Her bruger Christoffersen kompositionen som et stærkt virkemiddel. Tigeren ligger i en dramatisk diagonal og med det åbne gab i en af de gyldne snits linjer. Den orange farve dominerer, men den blå farve forstærker den med nogle få antydninger. De gentagne linjer i dyrets pels er med til at understrege det dynamiske sammen med det bloddryppende fra tigerens gab ned mod krop og pote.

Uffe Christoffersen er blevet en mester i at skildre et rovdyrs indre liv. Han bruger helt enkle, maleriske virkemidler, som ekspressivt peger mod en moderne ekspressionisme.

Annette Hoff-Jessens ansigter viser på en anden måde træk hos menneskers karakter, som hun med sine værker kan være med til at åbne op for.

Det skal naturligvis ikke afholde nogle fra at se de andre kunstnere på denne fine forårsudstilling.

Gallerie Rasmus
Ny Vestergade 9, Odense
Frem til 15. juni