Af Lise Barsøe
lise_bo@post.tele.dk
Seks kulturinstitutioner i Silkeborg har i Kulturbyåret 2017 sat særligt fokus på ansigtet med hver deres faglige kompetencer.
På KunstCentret er tonen slået an med udstillingen Ansigt og Identitet, som kan ses til 8. oktober. Udstillingen kan opleves som en kunstnerisk undersøgelse af forholdet mellem ansigt og identitet. Her har 15 billedkunstnere fra ind- og udland bidraget med værker, hvor det er refleksioner omkring individ, identitet og forholdet mellem det ydre og indre, som det kan aflæses på kropssproget, men primært i menneskets ansigt.
Selfies
Fotografiet spiller i disse år en særdeles fremtrædende rolle. Mobil-telefoner og I-pads bliver flittigt brugt til at gengive den omkringliggende verden ligesom selfies, der kan dokumentere egen centrale betydning.
Derfor er den store udstillings introduktion også præget af det fotografiske portræt, hvor Anouk Kruithof, Jason Evans, Thomas Mailaender, Sergei Sviatchenko og Erik Kessels præsenterer vidt forskellige perspektiver fra den selvreflekterende verden.
Fotosektionen Memory-Dream-Emotion, der er kurateret af engelske Faye Dowling præsenterer udover de nævnte fotografer også Katrien Blauwer og Hanna Putz.
Øjenkontakt
Fra den fotografiske linses verden træder man ind i rummet med den skønneste udsigt og får samtidig øjenkontakt med Tony Ourslers blinkende øje. Gennem hele sit kunstneriske virke som videokunstner har han netop været optaget af ansigter. På denne udstilling er det specielt øjet, der er i fokus.
En introduktion til den svenske kunstner Nils Ramhöj findes i stueetagen med selvportrættet, der sløres af en gylden maske. På førstesalen har han i en bevægende og meget fascinerende serie gengivet aldrings- og dødsprocessen i serien Bilder av en far. Værkerne er malet med akryl og grafit på birkefinér. Ind imellem med en fantastisk stoflig effekt, særegne og meget smukke nuancer – og andre steder, hvor træet står sårbart i al sin nøgenhed.
Danske Ulla Diedrichsen er også optaget af ansigter blandt andet selvportrættet – og her er skriget et centralt motiv. Kroatiske Andreja Kulun arbejder med udadvendte effekter rettet mod publikum, mens danske Peter Bottger sætter fokus på de anonyme Borgere i Washing-ton DC med en installation, der viser en forsamling af gummihoveder.
Association
En række blyantstegninger af danske Carl Krull viser en række ”krøllede”portrætter, der med sine sirlige streger og sært foldede linier ændres – alt efter hvilken vinkel, de betragtes fra. Min ledsager så ek-sempelvis lige pludselig en tegning, der grangiveligt lignede ”præsident Trump med nathue”!
Den unge litauiske Donatas Norusis bidrager med videoværket Folded, og franskmanden Patrick Tresset giver den med portræt-tegne-robotten Human Study #1 3RNP.
Undervejs i udstillingen er der placeret små bokse, hvor små korte film med tematisk indhold serverer kunsthistorien på en ny måde, og for de kreative udstillingsgæster er der mulighed for selv at bidrage med holdninger og sentenser undervejs gennem den store og meget tankevækkende udstilling.
Parallelt med udstillingen har Kunstcentret udgivet antologien Ansigt og Identitet, der både rummer kunstfaglige artikler, men også ud fra et filosofisk, psykologisk og naturvidenskabeligt perspektiv belyser, hvad der sker i mødet med ansigter.
KunstCentret Silkeborg Bad
Gjessøvej 40, Silkeborg
Frem til 8. oktober