Arte Museum & Gallery viser den anerkendt kunstner, Steen Rasmussen (f. 1954), der både udstiller herhjemme og internationalt.
Der er fernisering lørdag d. 27. august kl. 14-16, hvor kunstneren vil være til stede. Der er åbent fredag-lørdag-søndag kl. 14-17 indtil 17. september.
Steen Rasmussen arbejder i et erkendelsesmæssigt udvidet og originalt felt. Han har lige fra begyndelsen af sin kunstneriske karriere været optaget af grafiske teknikker. De grafiske udførelser på væggen indeholder fortællinger, udpluk fra historien og betydninger. De senere år er han begyndt at eksperimentere med grænserne for den grafiske praksis. Han har fået sine 2-dimensionelle værker til at krybe ned ad væggene og ud i rummet som imponerende store og sorte grafiske iscenesættelser med fine udskæringer, spejle og farvet glas. Således udstillingstitlen ”Spejlet tid”.
Hver gang Steen Rasmussen laver en ny rumlig grafik, forundres man. Så specielt og med så megen livserfaring, erkendelse af det vigtige i livet, døden samt religionen. Mand-kvinde problematikken er også et gennemgående tema. Der er forførelse og død i de fine grafiske og skulpturelle udførelser. Noget af det, der gør hans grafiske billeder og skulpturer så indtagende er den megxet smukke æstetik, der ligger til grund. Samtidig med skønheden finder man kontrasten i det sorte og døden. Lyset og livet kan kun eksistere i kraft af mørket.
Steen Rasmussen har siden sin afgang fra Det jyske Kunstakademi i 1987 arbejdet med at forene et figurativt fortællende sprog med abstrakte elementer. Han var på Kunstakademiet blevet undervist af John Olsen og Poul Skov Sørensen, der begge har indvirket på hans måde at udtrykke sig på. John Olsen (tingfinderen) der arbejdede utraditionelt og havde blik for skønheden i naturens efterladenskaber og processer, og Poul Skov Sørensen, der er kendt for sine fine klassiske sort-hvide udtryk. Steen Rasmussen er samtidig blevet påvirket af mange rejser i udlandet, især hans årlige ture til Japan i over 20 år. Den japanske konceptkunstner Yoko Ono må her nævnes som en væsentlig inspiration. I de store sorte og rumlige iscenesættelser kan man i de fine udskæringer finde minder fra tresserne, hvor der var en revival af jugendstilen og dens brug af ornamentik.
Der er sket noget af en forvandling med Steen Rasmussens kunst, siden han i 1980’erne arbejdede ekspressivt og med de svungne linjer. I dag er hans kunst langt mere cool. Man ser i billederne et anderledes konstrueret udtryk med farver og geometriske former i flere lag.
I 2006-2007 var han på besøg i Brasilien. Han rejste rundt til kirkegårde og var meget optaget af de store monumenter og den måde folk iscenesatte sig på efter deres død. Han skulle udstille i Japan senere på året (2007) og her udstillede han for første gang de markante udskæringer i træ. Grafik var nu blevet en måde at tænke på og ikke så meget et spørgsmål om trykketeknik. Den grafiske tankegang udfoldes i både to og tre dimensioner og inkluderer beskueren i værkerne. Samtidig er der en bevægelighed til stede i de rumlige værker med de fine skyggevirkninger, dels når beskuerne går rundt og dels med dagslysets skift i rummet.
På Silkeborg Bad viste han i 2013 det udvidede grafikbegreb som et spejlkabinet. Man kunne som Alice i eventyrland træde ind i en fortryllet verden, der afspejlede den omliggende natur med dens vandspejl og store gamle træer. Steen Rasmussen har tidligere egenhændigt skåret motivet ud, men her eksperimenterer han med laserudskæringer i akryl, og han kunne dermed skabe en endnu større detaljerigdom end hånden formåede. I dette spejlrum kunne man opleve sig selv i flere dimensioner. Det er et værk, der spejler verden og os mennesker, når vi bevæger os ind i den.
På udstillingen ved Lildstrand ses en fascinerende grafisk iscenesættelse med titlen ”Artistbook”. Den har baggrund i japansk filosofi, hvor et billede af et objekt først fuldendes, når det forenes med sit spejlbillede. Bogens vifte bliver via sit spejlbillede transformeret til en sol/cirkel, som er omkranset af en udskåret ramme. Om Beskueren vover sig inden for rammen og ind i bogens verden er så spørgsmålet. Steen Rasmussen tager ofte afsæt i rejseindtryk, når han arbejder med sine værker. Det er indtryk, der har vakt hans undren, og som han sætter spørgsmålstegn ved. Han udfordrer de besøgende på udstillingen til også at stille spørgsmål til værkerne og giver på denne måde beskuerne mulighed for refleksion og eftertanke. Steen Rasmussen stoppede med at male i 2012, men lavede forsøg med grafiske malerier. Disse værker er en væsentlig dokumentation for den nye og overraskende udvikling i Steen Rasmussens udvidede grafikbegreb, der udviklede sig til de store sorte iscenesættelser. Steen Rasmussen viser normalt ikke de grafiske malerier, så det er en kæmpeoverraskelse nu at kunne se dem på Arte Museum & Gallery!
Arte Museum & Gallery
Krinkelkrogen 20, Lildstrand, 7741 Frøstrup
Fra 28. august til 17. september