Alfio Bonanno.

Har man sagt A, må man også sige B

Af Jens Rolighed - 23. Jun 2023

På Sydfyn og Langeland er man ofte på fornavn med kunstnerne, så her taler man om Alfio, men ude i den vide verden taler man mere om Bonanno. Udstillingen har derfor også meget sigende fået titlen ”local global”, fordi det kan godt være, at Alfio Bonanno bor og har haft sit atelier i Rudkøbing siden 1975, men hans værker har perspektiver, der rækker langt videre. Som navnet antyder er Bonanno født i Italien, på Sicilien. Han er uddannet billedkunstner og fik sit gennembrud i Danmark i 1989 med en udstilling på Charlottenborg. Han er især kendt for sine store land-artinstallationer og blev i 1990 igangsætter og ophavsmand til Tickon (Tranekær International Center for Kunst og Natur). Det skete i et fint samarbejde med Tranekær kommune og lensgreve Preben Ahlefeldt-Laurvig. Parken ved slottet i Tranekær med 14 landartskulpturer blev åbnet i 1993, og der arbejdes stadig med at tilføje nye værker. Derudover har Alfio Bonanno væsentlige værker i Danmark bl.a. på Louisiana Museet og i det meste af Europa, Canada, Finland, Indonesien, USA og Japan. Det er en særdeles anerkendt og produktiv kunstner, man nu kan se i Svendborg.

I samtale med naturen

Landart-kunstnerne forholder sig næsten altid i deres værker til landskabets rum. De skaber i samspil med natur og naturens materialer en installation, som oftest er bundet til stedet og kan derfor have et utal af former, farver og størrelser. Naturen kommer også til at bestemme holdbarheden, for hvis man – som Bonanno ofte gør – bruger træ og grene har de begrænset holdbarhed. Det er imidlertid også en vigtig pointe for de fleste landart-kunstnere.

Alfio Bonanno: Mellem blodbøg og eg. 2001.Tickon-parken.

Bonanno har en gang udtalt: ”Jeg begyndte at arbejde ude i naturen, fordi jeg ikke kunne klare mig uden den. Jeg havde brug for den, min krop havde brug for den, mit sind havde brug for den. Jeg var nysgerrig”. Citatet viser tydeligt den afhængighed og glæde, Bonanno i sine værker demonstrerer i samtaler med den natur, han færdes i. Den stedsspecifikke landart-kunst kan ikke umiddelbart vises på udstillingen, men i SAKs have kan man se et værk i proces, hvor Bonanno er med til med udgangspunkt i en gammel, sygdomsramt blodbøg at skabe en friluftsscene til kulturelle aktiviteter.

Miljøkunst

En anden måde at have samtale med naturen på kan være ved at forholde sig til naturen og den måde, vi bruger naturen på. Bonanno har her på udstillingen nogle i og for sig æstetiske smukke fotos af døde fugle bag plasticfolio, men de illustrerer naturligvis også livets forgængelighed. Det ligger klart nok i forlængelse af landartens holdbarhedskoncept og har klare paralleller til nogle af udstillingens malerier, hvor mennesket mere eller mindre bevidst er med til at nedbryde naturen.

Alfio Bonanno: Fugl under plastic. Fotoprint.

Stort indtryk gør derfor også en serie af nye malerier, som skildrer menneskets aftryk på både klimaet og miljøet. Ved første øjekast er værkerne smukke skildringer af et smukt og idyllisk klippelandskab, men ser man nøjere efter, opdager man en natur, som i Bonannos gengivelse rent bogstaveligt oversvømmes af små plastikgenstande, som er presset ind i malingen. På den måde viser Bonanno en stædig optagethed af menneskets forhold til naturen. Det afslører samtidigt, at han er en politisk og økologisk aktivist.

Alfio Bonanno: Øen Isola.

Udstillingen på SAK Kunstbygning viser en global kunstner, som udtrykker sig på mange måder. Der er landart, skulptur, foto, malerier og skitser, men det er også kunst, der har nogle klare signaler om nogle helt andre alvorlige temaer. Alfio Bonanno er en global kunstner, men selvom der har været bud efter ham over det meste af verden, har han altid været interesseret i at give liv til mere lokale, kunstneriske arbejder og processer som fx den nye scene i kunstbygningens have.

SAK Kunstbygning
Vestergade 27, Svendborg
Frem til 20. august

Catch a Falling Star.