Ulvetime
”Ulvetimen er timen mellem nat og daggry; den time, hvor flest mennesker dør, hvor søvnen er dybest, hvor mareridtet er virkeligst. Det er den time, hvor den søvnløse jages af sin dybeste angst, og hvor spøgelser og dæmoner er stærkest.” Ingmar Bergmann. ULVETIME er en rejse ind i det sorte, hvide og røde urovækkende og bevægende mentale landskab, hvori idéerne til kunstværkerne, ifølge Cronhammar selv, er opstået.
Science fiction inspirerede værker
Udstillingen på HEART er bygget op med netop den sorte, den hvide og den røde bræmme. I udstillingens sorte mørke, findes Cronhammars karakteristiske science fiction inspirerede værker som først ”Skrig i vilden nat” (1987), som består af to buer udspændt over en rund træbund. De åbner sig som en skræmmende mund, hvor hestetænder springer aggressivt frem mellem gummer af sort gummi. Cronhammar beskrev selv skulpturen som ren trussel, terror, angst og smerte. Materialerne må siges at være kendetegnende for netop Cronhammars valg til mange af hans pompøse værker. I samme sorte område finder vi bl.a. også ”Attack” (1992), som vækker krigeriske associationer pga. de fire højryggede sorte stole, hvorfra en tyk blank olie flyder i et stille tempo. Cirkulære hvide lamper kaster et blegt lys ud over den sorte skulptur, skåret over en geometrisk korsformation. Det er i mørket mareridtet og døden er på spil.
Et surreelt organisk landskab
Fantasilandets hvide bræmme, ”blonden”, som er grænsen mellem det sorte og det røde, er et surreelt organisk landskab, hvor dyrekroppe, svanevinger og svanehalse synes at fremmane fortidige ofringsritualer. Her er det værker som bl.a. ”Fra blonden mellem sort og rødt” (1985) af hesteknogler, ål, mårkranium, bly og rød ecoline farve og ”Talisman” af mahogni, birkestammer, hesteben, siv, jern, svineblærer og forkromet stål, der i kraft af deres specielle materialer har en uhyggelig dragende og undrende virkning på beskueren. Værkerne befinder sig i deres helt egen verden.
”The Gate”
I det store røde rum står Cronhammars enorme gennembrudsværk ”The Gate” (1988) alene og ”brøler” med dets enorme kædetræk, dets lys og rislende vand, som bevæger sig med en tung vedvarende rytme, der anslår værkets melankolske grundtone. To cylindre er forbundet af en stålbro og et vandbassin i midten, der afslører et hvidt hvalkranium. The Gate er frygtindgydende, men imponerende og dragende i al sin voldsomhed. I museets biograf afspilles Cronhammars film ”Kill” fra 2012.
HEART – Herning Museum of
Contemporary Art
Bitten og Aage Damgaards Plads 2, Herning
Frem til 20. august 2023