Kitbash, zines, plakater og linoleumstryk
I Hans Jensens Stræde i Odense ligger, som mange måske allerede ved, H.C. Andersen Museet, men lige over for er Fyns Grafiske Værksted placeret, og det er absolut også et besøg værd. I april måned er der en far og søn udstilling med Hardy Ernst og Emil Friis Ernst. Begge er grafikere på hver sin måde og repræsenterer forskellige generationer. Faderen, Hardy Ernst, præsenterer denne gang nogle linoleumssnit, som han har arbejdet med de sidste 3-4 år. Det er ikke linoleumssnit i gængs forstand, som mange sikkert kender fra deres billedkunsttimer i folkeskolen, men Hardy Ernst søger nye muligheder i bearbejdelsen af linoleummet, som giver mulighed for spændende nye udtryk i det færdige resultat. Ud over at skære ridser, borer, sliber og sågar ætser han i materialet.
Hardy Ernst har i sin del af udstillingen 3 serier. En af dem er From the Blue Planet, hvor motivet er fundet under vandoverfladen. Hernede i dybet svømmer nogle store hvaler rundt. Lyset fra overfladen har kunstneren skabt ved at bruge en klud i sværten før trykningen. Det giver en lyseffekt ned mod havbunden, hvor der er nogle ruinrester af en by og nogle lygtepæle. Udover lyssøjlernes vertikale linjer er der luftbobler, som fra havbunden søger mod overfladen. Disse kontraster mellem den umiddelbart forklarlige natur og en verden præget af mennesker er det, som interesser Hardy Ernst i denne serie. De andre serier har også en overordnet titel. En af serierne handler om noget meget aktuelt, krig. Temaet skildres i værkerne som den store afmagt over for magtsyge menneskers brug af store krigsmaskiner og bomber.
Anderledes trykketeknikker
Yngste mand på udstillingen er Emil Riis Ernst. Han er tegneserieskaber og uddannet fra The Animation Workshop i Viborg. På mange måder er tegneserier meget grafiske i deres udtryk, men Emil er først og fremmest med på denne udstilling, fordi han eksperimenterer med andre trykketeknikker end sin far. Emil Ernsts plakater og zines er produceret som risografi. Risografi er en kombination af silketryk og fotokopiering. Denne teknik er velegnet til reproduktion i mindre oplag. Zines kommer fra magazines og er i mindre format, hvor udgivelsen ikke hæftes med klammer, men foldes til et lille hæfte, som i udfoldet format bliver til en plakat.
På gengivelsen kan man se folder og udskæringer i værket, som gør det muligt at folde det til et zines. Emil Ernst anvender i dette værk også kitbashing. Det vil sige, at han som DJ-musikeren laver remix af noget allerede eksisterende. En ubåd får ben at gå på, en hest får pletter og et kuglehoved, et Kinderæg dekoreres med blomster og udstyres med hoved, arme og ben osv, men helt tydeligt sammenstilles motivdelene løsrevet fra hinanden og er også udstyret med forskellige blikretninger ud i det orange rum. Det giver en fornemmelse af ensomhed hos de opstillede figurer.
Far og søn
Det er bestemt spændende at se, hvordan to generationer, far og søn, med forskellige trykketeknikker og formater udtrykker sig i deres værker. Det kan godt være, at Hardy bruger et meget gammel og afprøvet materiale, linoleum, men hans værker på denne udstilling viser alligevel helt nye, utraditionelle måder at behandle trykpladen på. Emil har fundet nye måder at videregive sine værker på. Zines og Kitbashing er det nye og den ikke så udgiftstunge formidling. På udstillingen kan man også se Emils fine og stærke tegneseriealbum, ”Dr. Murder”.
Fyns Grafiske Værksted
Hans Jensens Stræde 18-20, Odense
Frem til 3. maj