På Birkerød Kunstforenings udstilling Barokt med malerne Hanne Nielsen Kjærsgaard og Linda Falkesgaard vises to maleriske iagttagelser og fortolkninger af den menneskelige iscenesættelse af byen; inde og ude, mikro og makro, med led-kæder og neonlys som strålende effekt bag blændede ruder.
Hanne Nielsen Kjærsgaards malerier handler om iscenesættelse af byen, hvor mennesket ved brug af belysning manipulerer både arkitektur, vand og beplantning til et nyt, forvrænget og dramatisk liv. Men samtidig overdøver byens stråleglans naturens eget lys som måneskin og stjerneskær. Byens lys kan være smukt og fascinerende, men måske også bedøvende og overvældende? – hedder det i udstillingens optakt.
Linda Falkesgaard viser bl.a. hvordan supermarkeder iscenesætter fødevarer i store udstillingsmontrer med kraftige clair obscure-agtige lyskilder, der skaber en dramatisk lys/mørke kontrast. Et andet fokus er modsætningen mellem natur og kunstighed; hvordan mennesket forarbejder naturen og pakker det naturlige ind i plastik. Barokkens stilleben handler om liv og død; om livets forgængelighed og Memento Mori. Gør disse samtidsstilleben det samme? – lyder spørgsmålet til os, de besøgende.
Giv dig tid med svarene, for det er en ganske bevægende udstilling.
Skarpt / Mildt og Mildt / Skarpt
Linda Falkesgaard holder af blomster generelt, og har et malerisk blik for farvernes leg, selv, når hun betragter en køledisk med kager, en anden disk med pålæg og bunkevis af roser.
En absurd sammenstilling? Måske, men de blomster, hun har foran sig for at male dem, står ikke i spandevis på sydlandske, pittoreske markeder, men her hos Irma, Føtex og i Brugsen. Hun bygger således bro mellem fortidens blomstermalerier og stilleben-genren, når hun tager et nutidigt og uhøjtideligt blik på vores hverdags opstillinger. I bund og grund er det skønheden og dialogen med publikum, der er hendes ærinde. Og muligheden for – med en vis kant – at male blomster, og hvad inspirationens øjenlyst ellers falder på.
Det er et blidt flydende formsprog, som møder os i Hanne Nielsen Kjærsgaards billeder. Byens lysbeklædte træer strækker sig og gløder i mørket, indpakket i led-lyskæder. På udstillingen helt konkret i et flerdimensionelt og flermedialt træ.
Ind imellem møder vi nattens figurer, og må stå lidt på tæer. Godt gengivet er de grøngysende skikkelser i motivet City Glam – The Pond, der får deres lysende ansigtskulører fra bassinet, som vi ser dem spejlet i.
– Godt set er også motivet fra en oplyst park med skulpturen Atlas i forgrunden, bærende på jordkloden under en syret himmel, der i sit hvirvlende kaos næsten tilspørger os, hvad det er, der foregår dernede?
Stjerner på flisen
Dybt rørende er Hanne Nielsen Kjærsgaards store billede Stargazers, der viser en kvindeskikkelse i mørket, en af byens skrøbelige eksistenser med en flaske i hånden, hvor hunden i snoren måske er det mest stabile i hendes liv? Bag hende lyser stjernerne på nattehimlen, men dem ser hun ikke. Tvært imod er det hunden, som snuser til stjernen på flisen foran dem, og giver os kontakt.
Motivet har et Madonna-lignende udtryk med sit betydelige format fra gulv til loft, med sin udstråling af forladthed og tiden, som er gået. Det er stærkt gjort.
Festlige er til gengæld Linda Falkesgaards store opsamling af solsikker tæt på, og en overdådighed af rosenbuketter indsat i et ovalt format, friske, frejdige, lige til kaminpladsen og spisestuen.
Mod solnedgangen
Det er kort sagt en fyldig udstilling, de to malere her spiller op med. De træder ind med relevante motiver og skaber elegant referencer til kunsthistorien ved at benytte nogle genrer og virkemidler, som gentolkes figurativt og tilgængeligt for den moderne beskuer. Samtidig får de stillet skarpt på netop vores tid, vores omgang med livet, som til tider kan synes temmelig barokt.
En tur forbi Birkerød Gl. Præstegård, hvor kunstforeningen har til huse, kan varmt anbefales.
Birkerød Kunstforening
Stationsvej
Frem til 12. september