Kristian von Hornsleth er en af samtidskunstens mest markante og kendte skikkelser, så der venter de besøgende noget af en oplevelse ved at træde ind i Hornsleths kontroversielle verden.
Hornsleth performer gerne i offentligheden og i medierne. Sidst kunne man se ham i realityprogrammet, ”Over Atlanten”. Det var interessant at se Hornsleth i en anden situation, hvor man kom tættere på personen. Selvom der var kamera med ombord, glemte Hornsleth at performe så meget og måske gav det et større indblik i, hvad han også indeholder. For Hornsleth er ikke bare en excentrisk kunstner og provokatør, men bag den performende facade ligger et dybtfølt ønske om, at kunsten kan give plads til refleksion.
Dobbeltbetydninger
Skulpturen med Hornsleths afhuggede hoved sat op på et stålrør leder tanken hen på tidligere tiders behandling af personligheder, der ikke passede ind i eller opponerede i mod de gængse religioner, moralkodeks eller samfundsopfattelser. Hornsleth opfatter dog sikkert ikke sig selv som en martyr, men er som fortidens provokatører optaget af dobbeltbetydninger og dobbeltmoral i samtiden. Det koster selvfølgelig at stikke næsen for langt frem.
I det store billede, ”Vive la Revolution”, ser man et godt eksempel på en Hornsleth-provokation. Billedet er stort i format og viser en masse nøgne mennesker i seksuelle aktiviteter – ikke mindst mellem personer af samme køn. Nogle af personerne er kendte, magtfulde personer som fx den franske præsident Emmanuel Macron (dog med en kvindekrop) eller den tidligere italienske præsident, Silvio Berlusconi. Midt i billedet sætter Hornsleth sin signatur med billedtitel og navn. Både signatur og personerne omkranses af de meget karakteristiske, Hornslethske farveudladninger, der slynger sig rundt om motivdele og ender i maleriets kanter og puster masser af energi ind i maleriet.
Billedets titel kunne opfattes som en hyldest til en seksuel frigørelse, men indeholder vel samtidig det tema, som Hornsleth ofte er optaget af: en konflikt mellem magt og moral, splittelsen mellem hjerne og hjerte eller fornuft og følelser. Hornsleth skaber næsten altid provokerende blikfang, men det gør han for at gøre os opmærksomme på nogle i bund og grund politiske problemstillinger. Midlet bliver at overdrive og karikere.
Om udstillingen siger Hornsleth selv, at vi drømmer om en ren bæredygtig planet, men søger egoistisk ødelæggende materialisme. Vi drømmer om demokrati og menneskerettigheder, men stemmer på Trump. Vi drømmer om internettets store frihed, men drukner i overvågning og hysterisk jagt på tomhjernede likes. Vi drømmer om Beethoven og Shakespeare, men vælger Den store Bagedyst. Vi drømmer om kærlighed og rødvin, men søger kokain og ludere.
Foruden maleri og dokumentation for Hornsleths tidligere kapitalaktivistiske projekter (fx det meget omdiskuterede, hvor en landsbys beboere i Uganda fik tildelt en ged eller en gris, hvis de indføjede Hornsleth som et mellemnavn) viser udstillingen retrospektivt Hornsleths vidtfavnende kunstproduktion, som også omfatter skulptur, fotografi, video og installation. Udstillingen indeholder i alt 186 værker.
SAK Kunstbygning
Vestergade 29-31, Svendborg
Frem til 15. august