Marsden Hartley - Adelard den druknede, kaptajn på ”Phantom”, 1938-1939. Olie på plade, 71 × 56 cm. Weisman Art Museum, Minneapolis, MN.

Maleriske rejser – Armerikanske Marsden Hartley på Louisiana

Af Christina L.K. Hansen - 19. Oct 2019

Marsden who?? Sådan vil mange nok tænke om efterårets store særudstilling på Louisiana med hele 130 værker af den amerikanske maler Marsden Hartley. Det er første gang siden 1960’erne, at man kan opleve en retrospektiv udstilling med denne tidlige modernist på europæisk grund, og det er ganske forunderligt, for i oeuvret mærker man tydeligt en enestående malerisk stemme med både originalitet, nerve og noget på hjertet.

Følelser for naturen

Marsden Hartley (1877-1943) voksede op i Lewiston, Maine, men hav-de et komplekst forhold både til sin fødeegn og sin barndom, der tidligt bød på mange svære erfaringer. Blot 8 år gammel mister Hartley sin mor, og familien splittes op. Dette tab udmønter sig i en fø-lelse af ensomhed og afsavn, der hviler som en rød tråd i hans værker.

Samtidig udgør Maines både blide og voldsomme landskaber et tilbagevendende motiv, der indleder og afslutter Hartleys kunstneriske karriere. Efter studier på kunstskoler i Cleveland og New York udfører han især stemningsfulde landskabsmalerier, hvor indtrykkene fra Mai-nes skove og bjerge males frem i både sitrende farveeksplosioner og melankolsk mørke.

Marsden er desuden stærkt op-taget af en række amerikanske forfattere i den transcendentale kreds, heriblandt Henry David Thoreau og Walt Whitman, hvis natursyn og livsfilosofi inspirerer hans maleriske og litterære virke, for Hartley nøjes ikke med at male naturen. Et udvalg af hans flere hundrede digte kan læses i udstillingen, og de tilbyder et poetisk vindue ind til en søgende sjæl.

Over Atlanten

I 1909 møder Marsden Hartley den amerikanske fotograf Alfred Stieglitz, der sammen med Edward Steichen leder det berømte galleri 291 i New York. Her kan Hartley og mange andre New Yorkere for første gang opleve værker af den europæiske avantgarde, heriblandt Matisse, Cézanne og Picasso.

Sammen med kunstnere som Georgia O’Keeffe, John Marin og Arthur Dove bliver Hartley en del af Stieglitz kredsen, og i 1912 rejser han med økonomisk støtte fra Stieglitz til Paris for at opleve det trendy kosmopolitiske centrum for moderne kunst. I Paris møder Hartley Gertrude Stein, Robert Delaunay og Picasso, men han bliver også nær ven med den tyske billedhugger Arnold Rönnebeck og dennes fætter Karl von Freyburg, som opfordrer ham til at rejse videre til Berlin.

Marsden Hartley – Abundance, 1939-1940. Olie på lærred, 102 x 76 cm.
Currier Museum of Art Museum purchase: Currier Funds, 1959.

Berlins pomp og pragt

Med de nye ideer og indtryk fra Paris i bagagen oplever Hartleys maleri en veritabel opblomstring i Tyskland, hvor han finder han inspiration i de unge ekspressionisters eksperimenter med linje, flade og farve, og bliver dybt fascineret af byens ultramodernitet. I en serie collageagtige malerier inkorporerer han Berlins energi og militære ikonografi i en visuel hyldest til byen i tiden lige før 1. verdenskrig, men optimismen i de farvestrålende kompositioner bliver snart iblandet et personligt tab, for i krigens første måneder mister Karl von Freyburg livet, og Hartleys sorg udmønter sig i værker som “Portrait of a German Officer”, hvor tegn, tal, emblemer mm. sammenvæves i et symbolsk portræt af en nær ven, og måske elsker, for Hartley var også homoseksuel og sværmede måske netop derfor om både byens frisind og Freyburgs tragiske skæbne.

På evig rejse

Krigen tvinger Hartley hjem til USA, men som på en evig rejse må Hartley videre. I mellemkrigsårene udforsker han hjemlandet, men han vender også tilbage til Europa, hvor han bl.a. besøger og maler de tyske alper og steder relateret til Paul Cézanne. Den “evige” rejse er også en malerisk rejse, som hele tiden kan aflæses i Hartleys værker og giver beskueren en fornemmelse af teknisk variation og nysgerrighed. Turen går også til Bermuda, Mexico og ikke mindst Canada, hvor en tragisk drukneulykke får stor betydning og igangsætter en række gådefulde og dragende malerier med et nyt fokus på menneskefigurer, kristen ikonografi og ekspressiv inderlighed.

Marsden Hartley – Himmel, 1914-1915. Olie på lærred med kunstnerens malede træramme, 126 x 126 cm. The Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas City, Missouri. Gift of the Friends of Art). Foto: Jamison Miller.

Maleren fra Maine

På samme tid brydes kontakten mellem Stieglitz og Hartley, og han vender hjem til barndommens Maine, hvor de mange erfaringer samles i såvel farvestærke og erotisk ladede menneskeskildringer som kraftfulde gengivelser af naturens og lokalbefolkningens rå virkelighed. Skoven, havet og kysten skildres med stor intensitet, og Hartley bliver “Maleren fra Maine”, der på formidabel vis forener form og følelse.

Hele Marsden Hartleys liv kan på sin vis aflæses i hans værker, men udstillingen på Louisiana har også blik for den gode formidling af de livsbegivenheder og historiske sammenhænge, som er med til at forme Hartleys enestående syn på verden. Den kronologiske opbygning af udstillingen skaber overblik men fremhæver også den menneskelige uro, som hviler under årstal og ismer. Hartley følte sig ofte som hjemløs eller outsider, og de malerier, disse følelser resulterede i, stritter og strutter derfor også af indre liv, kompleksitet og ja, modernitet. Hans mange maleriske rejser kan utvivlsomt røre og inspirere de, som endnu ikke har haft den udsøgte fornøjelse af hans værker.

Louisiana
Gl Strandvej 13, Humlebæk
Frem til 19. januar 2020

Artikel fra: Nr. 09 / 2019 – Oktober /November