Glasskib af Backhaus-Brown og Egeværk. Foto: Inge Schjødt.

Træet kan så meget mere

Af Inge Schjødt - 19. May 2020

Snedkerværkstedet Egeværk vil være kendt af mange for deres andel i de ikoniske Glasskibe, der er udgået fra Hundested Havn i samarbejde med glassmedjen Backhaus-Brown. Glasskibene er udstillet i ind- og udland, bl.a. på Glasmuseet i Ebeltoft, og efterhånden er de sejlet ind i hjerterne hos adskillige samlere, både herhjemme og overseas, som det hedder.

– Det amerikanske publikum tager vældig godt imod det yppige, nordiske kunsthåndværk. Det samme gør de i London og Paris.

BLOOM Chair. Foto: Inge Schjødt.

Kvalitetsniveauet hos Egeværk er uomtvisteligt. De fint forarbejdede stole og borde, hvoraf nogle er blevet til i samarbejde med arkitekt Hannes Stephensen, taler deres tydelige sprog.

I foråret 2019 modtog snedkermestrene Mette Bentzen og Lasse Kristensen Snedkerprisen fra Københavns Snedkerlaug på 150.000 kr. for blandt andet Void-serien med unikke borde og et Void vægstykke i dansk ask, men også for samarbejdet om Glasskibene.
Snedkerprisen er branchens skulderklap til de to unge i folden. Begge er de udlærte hos navnkundige PP Møbler i Allerød, hvor bl.a. Wegners stoleserier i årevis er fremstillet i allerfineste håndværkskvalitet, ligesom også de nye taffelstole til Hoffet er det.

Sølvmedaljer og svendebreve fra PP Møbler borger for et grundlæggende kendskab til træet, håndværket og en tradition for høje ambitioner på snedkerhåndværkets vegne.

Shapes of Ice, isskammel i dansk ask. Foto: Inge Schjødt.

I sommeren 2019 kunne vi opleve unikke borde, skamler, cabinettet Essentia og skulpturer på udstillingen Shapes of Ice i Gjethuset i Frederiksværk, hvortil Egeværk i en kunstnerisk proces havde udviklet helt nye udtryk i dansk ask og wengé med inspiration fra isens smelteprocesser og træets strukturelle egenskaber.

Samme år deltog de i udstillinger på Trapholt Museum ved Kolding og Chart Art Fair i København, samt flere internationale udstillinger i Paris, Miami, Basel og Genève.

Brobyggere i Helsingør
I udlandet skelnes der mindre mellem design, kunsthåndværk og kunst, end traditionelt herhjemme. Det ønsker Egeværk nu at skabe rum og rammer for at ændre i dansk regi, samtidigt med at de udvikler flere unikke møbler i samarbejde med kunder og kompetente partnere, og flere kunstværker kommer til verden med træet som udgangspunkt.

Med nye visioner, med grundlagte erfaringer, med flere internationale samarbejder i bogen, med repræsentation bl.a. på galleriet Sarah Myerscough i London og galleriet Maria Wettergren i Paris, med invitationer til Olympiaden i Tokyo og en løbende strøm af opgaver på unikke møbler har snedkerparret Mette Bentzen og Lasse Kristensen taget springet og skabt nye rammer for Egeværk i Helsingør efter 8 år i Hundested, hvor pladsen efterhånden blev for trang.

Udstillingsview. Foto: Inge Schjødt.

I løbet af årets første måneder har Egeværk omdannet en 850 kvm lagerbygning fra 70’erne, som tidligere har tilhørt Helsingør Værft, til en ny base.

– Vi kommer til at invitere indenfor til udstillinger med andre end vores egne værker. Vi planlægger workshops og dialog om kunst og design, og vi er så glade for, at vi nu har plads til at gøre det, fortæller Mette Bentzen ved åbningen af Egeværks nye værksted og gallerirum på Industrivej 12 i Helsingør.

Med modet til at eksperimentere videre, med en girafhøj, specialfremstillet fordør i cedertræ som vidner om parrets vingefang, samt et smukt gallerirum og et rummeligt og funktionelt værksted har Egeværk taget det næste skridt i fornyelsen af traditionsrigt dansk design og nyskabende snedkerkunst.

Herfra ønskes Hjerteligt Tillykke, God arbejdslyst og på Godt gensyn!

Egeværk
Industrivej 12 – Helsingør
www.egevaerk.dk

Egeværks nye gallerirum. Foto: Inge Schjødt.

A Touch of Mack. Foto: Inge Schjødt.



Follow by Email
Facebook
Twitter