Søren Thygesen, »Uden titel II«. 2017.

Store formater – kloge hænder Enestående keramik på CLAY

Af Connie Boe Boss - 21. Jan 2018

Da Tommerup Keramiske Værksted blev grundlagt i 1987, manifesterede det sig hurtigt internationalt med dristige og fremragende keramiske storværker af hidtil uhørte dimensioner. Og værkstedets kunstnergruppe Clay today tog i 1990 initiativ til det keramiske museum, vi nu kender som CLAY. Det er altså både en unik international succeshistorie og museets egen DNA, som tematiseres, når CLAY nu hylder Tomme-rup Keramiske Værksted med en særudstilling på 30-året for dets grundlæggelse. Til lejligheden har fremtrædende keramiske kunstnere skabt hele 15 nye monumentalværker, der senere skal finde plads i parken omkring museet.

Kloge hænder skaber store værker

Det er værkstedsleder Esben Lyng-saa Madsens eget udtryk, “kloge hænder”, som former udstillingens titel. I det første af to store rumafsnit vises et retrospektivt udvalg af monumentalværker fra de forløbne 30 år, heriblandt Eske Kath, Lene Adler Petersen, Bjørn Nørgård og Tal R. Fotostater på væggene viser et udvalg af de mange værker, som står i det offentlige rum rundt omkring.
De 15 nye værker i det sidste rum viser til fulde, hvad keramikken formår med en imponerende spændvidde i teknik og kunstneriske udtryk. Her er f.eks. Peter Bran-des’ sublimt symbolistiske “Potte-mageren”, som parafraserer Jais Nielsens gamle værk af samme navn i museets samling, Pernille Pontop-pidans syrede “Spine has pine in it” eller Kirsten Justesen, som har kvætset en afstøbning af sin egen krop op i sort stentøjsler. For ikke at tale om Søren Thygesens leg med teglarkitekturen i en kvadratisk ud-lægning på gulvet, som løfter sig til en kuppel i midten.

Overældende sanseindtryk

Udstillingen ledsages af et smukt og informativt katalog, tekstplancher forklarer teknikker, og på iPads vises de enkelte kunstneres arbejde med værkerne, så arbejdsprocessen fint flettes ind i udstillingen. Til gengæld synes jeg måske nok, der er lidt trængsel på gulvet. Reelt er der næsten tale om to selstændige udstillinger, og de konkurrerer for meget om sanseindtrykkene. Den retrospektive del havde med fordel kunnet reduceres og fungere som en lettere optakt til det højdepunkt, som de 15 nye værker vitterligt er. Det havde også givet mere ro og plads til at komme omkring det enkelte objekt. Ikke desto mindre er det en meget fin udstilling, og den lille anke skal ikke afholde nogen fra at opleve et overvældende opbud af monumentalkeramik af international klasse fra et enestående værksted.

CLAY Keramikmuseum Danmark
Grimmerhus
Kongebrovej 42, Middelfart
Frem til 1. april

Pernille Pontoppidan, »Spine has pine in it«, 2017.
Peter Brandes, »Pottemageren«, 2017.
Artikel fra: Nr. 01 / 2018 – Jan. / Feb.