Her lidt over et år efter Birte Ohstens død, har det været overvældende at se, hvor uhyre produktiv, Birte Ohsten var. Hun var friluftsmaler, og hun levede og åndede med naturen, årstidernes skiften, lyset og farvernes skift alt efter hvilken tid på dagen eller året, det var. Med den store billede-arv, Birte Ohsten har efterladt, har man gennem hele sidste år kunnet følge den kunstneriske udvikling, Birte Ohsten har gennemgået siden sin afgang fra Kunstakademiet i København i 1964, gennem bl.a. en stor retrospektiv udstilling på Det ny Kastet og tre udstillinger på galleri Arte. Der er blevet ved med at dukke nye billeder op, nu ikke mindre end 75 fra hendes atelier i København.
Her har det vist sig, at der var billeder fra både Stenbjerg og København, bl.a. fordi Birte Ohsten gennem de senere år havde store udstillinger i Roskilde og København. Så i lejligheden var der ikke kun billeder fra København, men også malerier og akvareller fra Stenbjerg. Dette er så nogle af de allersidste fra Thy. Bl.a. er der et par meget fine billeder med solnedgange, der er et stort meget smukt maleri med blå stole og violette syrenbuske. Der er et smukt billede med kæmpevalmuer. Et par lidt større billeder med udsigten over klitheden og et meget indtagende billede af blomsterkrukker i vindueskarmen, det sidste af dette fine motiv. Nogle af de motiver, vi ikke kender, er en del billeder fra Botanisk have i København, men også en række blomstermotiver, som Birte Ohsten har haft tid til at male i de kolde vintermåneder i Kbh. Hvert forår rejste Birte Ohsten til Anne-Grethes hus i Fox-Ampoux, Provence, og på udstillingen vil der være forskellige motiver fra området. Man kan se, at Birte Ohsten har studeret motiverne fra egnen gennem mange år. Herudover er der et par billeder med udsigt over bugten i Italien, der er yderst forfriskende. Vi finder vi en keramiker i sit værksted i Sveaborg, Finland og Birte Ohsten har portrætteret en maler, der er i gang med sin metier. På udstillingen på galleri Arte vil der ud over den store bredde i motiver og kulturelle forskelle på de lande, Birte Ohsten har rejst i, også være en kunsthistorisk dybde på udstillingen. Der er nemlig nogle af de allerførste billeder med, fra Birte Ohsten færdiggjorde akademitiden. Vi finder således to store blå malerier fra Norge helt tilbage fra 1966, som kan betegnes som mørkemalerier. De er malet med bredere strøg, men stadig med poesien som væsentlig for Birte Ohstens billedsprog. Birte Ohsten var en iagttager og registrant af, hvad hun så, men med helt sin egen fortolkning, og man er ikke i tvivl, når man står overfor et af hendes billeder. Fx to meget fortællende billeder ”Høns og gård” og et billede ”Citrontræer” fra Andalusien. Der er et utrolig opløftende og lyrisk billede fra Akropolis, Athen og de noget mere karske billeder fra Færøerne og Tyrkiet. Nogle af de motiver, Birte Ohsten yndede mest var af træer, og man kan finde mange af disse motiver på udstillingen, træer af alle arter og fra alle årstider. Der er en Belgisk have, et blåt hus der tårner sig op blandt en frodig vegetation, der er de typisk røde huse blandt grønne træer fra Sverige. Man kommer vidt omkring, og det er berigende at opleve Danmark og verden gennem Birte Ohstens øjne. Det er en utrolig interessant og frodig udstilling, hvoraf de fleste af billederne er malet i perioder af Birte Ohstens liv, hvor hun var allerbedst. Denne livsglade kunstnerinde altid så nærværende og klog på livets mange spørgsmål.
Galleri Arte
Krinkelkrogen 20, Lildstrand, 7741 Frøstrup
Frem til 22 marts