Lars Svanholm Schoubyes sø, den kunstige sø, Silkeborg.

Lars Svanholm – nordisk ekspressionisme

Af Pier Marie Andersen - 4. Aug 2021

Det er et særsyn at se Lars Svanholms nordiske og ekspressive landskabsbilleder, hvor ikke blot iagttagelsen, men også et ekspressivt sindelag ligger bag. Der er stor efterspørgsel på netop de nordiske landskabsmalerier, og Lars Svanholms billeder har alle ingredienser. Rene landskaber med farveklange, lys og genkendelige fragmenter, der forankrer maleriet i dets udgangspunkt, naturinspirationen. Han er født i 1953 i Silkeborg og bor stadig i byen. Han går hyppigt ture langs Silkeborgsøerne, hvor han sætter sig ned og tegner, når han holder pause. Nogle gange maler han med akvarelfarve, andre gange med oliepastel. Hjemme i atelieret omsætter han skitserne til mentale landskaber. Lyset, vandet og genspejlinger er udført med en heftig og ekspressiv pensel. Lars Svanholm debuterede med maleriet på KS i 1989.

Lars Svanholm Schoubyes sø, den kunstige sø, Silkeborg.

Mennesket og fortællingen

To år tidligere var Lars Svanholm begyndt at udføre grafik i akvatinte og koldnål, som han debuterede med i 1991 på KE. De grafiske arbejder er præget af stor teknisk dygtighed, og de er fulde af liv og bevægelse. Modsat de store smukke og indtagende landskabsmalerier, er mennesket og fortællingen i centrum i grafikken. På udstillingen i galleri Arte er særdeles spændende og fine grafiske fortællinger fra stranden Ballehage ved Aarhus. Lars Svanholm er selv en stor ynder af netop denne strand, og sidste år da coronaen var over os, gik Lars Svanholm i gang med skitseblokken. Det blev til 100 tegninger, hvor det finurlige og humoristiske fylder en del. Han gik så i værkstedet i 3 ½ måned i træk, hvor han ikke lavede andet end omsætte tegningerne til grafik. Han viser 10-12 af disse fine værker på galleri Arte.

Lars Svanholm, Silkeborg Langsø.

Motiver fra Berlin

Der vil også være akvareller, bl.a. fra Berlin, som er et af de rejsemål, han gerne tager til en gang om året. Når man tænker på Berlin kan man ikke andet end tænke på Michael Strunge og hans digt ”Berlin, mit hoved”, 1983. Man tænker på punk-bevægelsen. Man tænker på de heftige vilde malere i 1980’erne som Helmut Middeldorf, Salomé m.fl., og man tænker på de danske kunstnere, der bestormede kunstscenen i begyndelsen af 1980’erne med benævnelsen ’de unge vilde’. Det var en ekspressiv og konceptuel bevægelse, som bestod af både de akademiuddannede og en fraktion ”Værkstedet Værst” med Christian Lemmerz, Michael Kvium, Lars Nørgård og Erik A. Frandsen. Lars Nørgård må nok betegnes som den mest ekspressive af kunstnerne, hvor hans udtryk og fortælling i starten af 1980’erne knytter tråde bagud til en kunstner som nordmanden Edvard Munch. Omkring 1911 blev ekspressionismen brugt for første gang som en samlet betegnelse for en gruppe kunstnere, nemlig ”Die Brücke” der var blevet dannet allerede i 1905 i Dresden. De havde som forudsætninger bl.a. Edvard Munch, hvis fremstilling af det moderne menneskes sjæleliv fik stor betydning for ekspressionismen. Den danskfødte maler Emil Nolde, der boede lige syd for den dansk-tyske grænse, udstillede sammen med Munch undertiden sammen med ”Die Brücke”. For at gøre en lang fortælling kort er det spændende, at Lars Svanholm i forlængelse af hele denne ekspressive bevægelse nu for første gang skal udstille sine ekspressive landskabsmalerier, akvareller og finurlige grafiske arbejder på galleri Arte, hvor Emil Nolde holdt til i 1902, og hvor de ’gespenster’ han udførte ved dette lille fiskerleje fik stor betydning for hans senere produktion. Her knyttes trådene fra fortiden til vore dage med Lars Svanholms udstilling i galleri Arte.

Galleri Arte
Krinkelkrogen 20, Lildstrand, 7741 Frøstrup
Frem til 22. august

Lars Svanholm i haven, Silkeborg. 2021.