AVISEN

ANNONCE
NYHEDSBREV
Modtag vores gratis nyhedsbrev
Indtast Email:



HISTORIEN
Kunstavisen startede som en god idé. Journalisterne Freddie Oppenheim og Ole Lindboe, samt Ekstra Bladets kunstanmelder Alex Steen satte sig en smuk sommerdag i 1981 sammen for at diskutere muligheden for at lave en ny kunstavis. Fra starten var man enige om to ting: Kunstavisen, som magasinet kom til at hedde, skulle være landsdækkende og det skulle formidle stoffet på en bred og lettilgængelig facon.

Hovedkontoret lå i begyndelsen i byen Karlby på Djursland, mens det københavnske kontor lå i Holmens Kanal. Senere blev hovedkontoret rykket til Nørregade i København. Trekløveret fik hurtigt skrivende assistance af bl.a. Jan Jensen fra Fyn, Claus Poulsen fra Århus, Kristian Jensen fra Aalborg (er stadig skribent på Kunstavisen), Preben Juul Madsen og en meget ung Torben Weirup (i dag kunstredaktør på Berlingske Tidende) fra København. Som årene gik kom der yderlige skribenter til, så Kunstavisen nu virkelig ikke kun i ord, men også i praksis kunne kalde sig landsdækkende. Gennem årene har avisen haft mere end 100 skribenter, unge som ældre, akademikere, journalister, lærere, billedkunstnere, grafikere og meget mere. Mange af skribenterne er senere blevet ”headhuntet” til vigtige stillinger på landets kunstmuseer, aviser og undervisningsanstalter, ikke mindst fordi tiden på Kunstavisen har lært dem vigtigheden af at formidle på en bred og engageret måde.

Efter otte år med Freddie Oppenheim ved roret, overtog forretningsmanden Kurt Faurholm Kunstavisen og flyttede redaktionen til Greve. Her oplevede man en stille og rolig fremgang i antallet af såvel abonnenter som annoncer. Det var imidlertid først, da Søren Juul fra Satsstedet i Køge (som stod for avisens grafiske layout) tilbød sig som ny ejer i 1996, at der skete markante ændringer. Redaktionen blev flyttet til Køge og nye tiltag med bedre markedsføring, bl.a. med deltagelse på de forskellige kunstmesser, betød, at antallet af abonnenter blev fordoblet. Kunstavisen fik her for alvor den betydningsfulde platform som formidler af aktuelt kunststof, der har gjort avisen uundværlig. I dag kommer avisen i et gennemsnitligt oplag på 9.000 eksemplarer. Noget, som er ganske imponerende, landets indbyggertal taget i betragtning.

Efter at Søren Juuls søn, Michael Juul, i 2007 overtog ejerskabet, er Kunstavisen blevet endnu mere professionel i såvel layout som markedsføring. Med det splinternye logo, den opdaterede layout og en ny og mere brugervenlig hjemmeside, introduceret i maj 2009, er Kunstavisen godt rustet til også i fremtiden at levere aktuel kunstformidling på den brede, lettilgængelige og alsidige måde, der er blevet avisens varemærke.

 
ARTIKLER FRA NYESTE AVIS
Smukt og enestående
Arne Haugen Sørensens Museum i Videbæk indvies
Af Leo Tandrup
KUNSTKALENDER - 305 Arr.
ANNONCE