Rasmus Aagaard - Portrait of a Isak - Publikumsprisen.

Kunst, ældgammel champagne og det digitale publikums gunst

Af Inge Schjødt - 11. Jun 2018

Publikumsprisen med de fleste likes på Instagram gik til portrætmaler Rasmus Aagaard, som havde uploaded en rødkridtstegning, der viser et portræt af en af eleverne på TegneskoleKBH. Sammen med 300-400 andre håbefulde kunstnere fra ind- og udland havde han grebet muligheden for at komme gennem nåleøjet til en censureret udstilling i Martin Asbæk Gallery, hvor vinderen af konkurrencen præmieres med et arbejdsophold på Mallorca i kunstcentret CCA Andratx, drevet af tidl. gallerist, direktør Patricia Asbæk.

Vinderen af den censurerede udvælgelsesproces blev dog den hollandske kunststuderende Tibor Dieter, der havde sendt papæsker med pinholes og et optisk materiale på tur med PostNord, og deri fået kortlagt spor af lysindfald, som æskerne fik af håndtering og opbevaringssteder undervejs.

Fagjuryen, bestående af gallerist og direktør for CCA Andratx Patricia Asbæk, kunstner Erik A. Frandsen, kunstkritiker og kunsthistoriker Bente Scavenius, direktør for Kunsthal Charlottenborg Michael Thouber, Christian Mortensen, brand manager for Ruinart, samt gallerist Martin Asbæk, havde ellers haft ganske svært ved at skære ned og indstille de øvrige 8 vindere, for feltet af indsendte værker spændte, takket være den digitale platform på Instagram, fra det dybt professionelle til det entusiastiske amatørarbejde, fortalte kunstkritiker Bente Scavenius ved præsentationen.

Skulptur af Regitze Engelsborg Karlsen samt grafik af Anneline Schjødt Pedersen – Foto: Palle Bo Nielsen.

Liv gennem lys

Vinderfeltet, som nu hver får vist et antal værker i Martin Asbæk Gallery udgøres af Jacob Juhl med værket #Tilblivelsen, som består af i alt 29 dobbeltsidigt uv-printede plader med fotos af diffuse naturfænomener, hvor lyriske tekster eksponeres i billedrummet.

Anneline Schjødt Pedersen deltager med sit grafiske værk NEO, en stregætset bevægelses- og blindtegning raderet i mørke/blinde under fremvisning af science-fiction filmen ‘The Matrix’. Hver enkelt streg i raderingen relaterer direkte til et af filmens skærende lysstrejf, til en flydende eller opbremset bevægelse eller til et af de lysende computerspor med krypteringskoder, som bombarderer beskueren. I den vellykkede ophængning er der blevet plads til yderligere fire af grafikerens delikate tryk, Landskabselement, Tankens Himmelhvælv, Nimbus VII og En Liden Stund.

Linnea Frandsen deltager med et organisk fotoværk, Regitze Engelsborg Karlsen med skulptur af kalk og grus på lærred i menneskelignende storformater, Jesus Herrera Martiniz med en installation af malede kakler på en hylde i en eksperimentel opstilling.

Mathilde Duus’ Envejsspejl, hvor fjerblade er brændt på glas, samt glasætsningerne Man må risikere at gå lidt i stykker og Ny begyndelse, er monteret som gadespejle. Glaskunstneren Maria Koshenkova viser værket Follow Me med sammenslyngede reb i krystalglas, og Julie Falk deltager med installationen Parabola, hvor 12 bronzeparaboler fanger lyset.

Jacob Juhl – #Tilblivelsen nr. #14-#18

… og champagne til

For Champagnehuset Ruinart og Ruinart Studios er det ikke første gang, der samarbejdes med kunstnere, men det er første gang begivenheden finder sted i Danmark. Huset i Reims, der er et af de ældste champagnehuse i verden, lægger vægt på såvel tradition som fornyelse, og finder stor fornøjelse af samarbejdet med kunstscenen.

De skønneste bobler, skænket af gamle flasker i nye glas fulgte afsløringen af de to vindere. Lyset spillede i jubelen fra publikum og i øjnene hos de, der her ad de digitale mediers veje får den livsnødvendige opmærksomhed i galleriverdenen og den eftertragtede gunst fra publikum.

Martin Asbæk Gallery
Bredgade 23, København K
Frem til 16. juni

Tibor Dieters – Untitled 1 Patricide.